You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10556
Title: 
Avaliação da hipermídia no processo de ensino e aprendizagem da física: o caso da gravitação
Other Titles: 
Hypermedia evaluation in the physics teching and learning process: the gravitation case
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • Neste artigo são apresentados os principais resultados obtidos em uma atividade realizada para avaliar um software hipermídia destinado ao ensino e à aprendizagem da Física. Para a realização desta pesquisa, foi desenvolvido, aplicado e avaliado um sistema hipermídia para o ensino de Gravitação, com base nas pesquisas em ensino de Ciências. Foram considerados também os princípios fundamentais que caracterizam a hipermídia enquanto linguagem que permite o acesso não-linear à informação e a apresentação desta com a utilização dos recursos gráficos, sonoros, interativos e de animação do computador, e ainda suas implicações para as práticas de ensino. A maior parte dos professores e dos estudantes envolvidos na pesquisa avaliou positivamente o software quanto a seus aspectos técnicos, pedagógicos e motivacionais. O estudo forneceu evidências de que a hipermídia contribui para a aprendizagem de Física de modo motivador e significativo para os alunos do ensino médio.
  • In this article the author presents the main results from an activity carried out to evaluate hypermedia software designed for teaching and learning in physics. A hypermedia system for teaching gravitation, which was based on research inscience teaching, was developed to carry out the research. The basic principles that characterize hypermedia as a language that allows the non-linear access to information is considered, and its presentation through the use of sound, graphics, interaction and animation. The implications for the practice of teaching are also considered. Most teachers and students involved in the research made a positive evaluation of the technical, pedagogic and motivational aspects of the software. The study provided evidence that hypermedia contributes to High School students learning of physics in a motivated and meaningful way.
Issue Date: 
1-Jan-2004
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 10, n. 1, p. 75-100, 2004.
Time Duration: 
75-100
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • construtivismo
  • ensino de Ciências
  • ensino de Física
  • Gravitação
  • hipermídia
  • constructivism
  • Science teaching
  • Physics teaching
  • Gravitation
  • hypermedia
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132004000100006
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/10556
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/10556
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.