You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/106949
Title: 
O Ensino e o Aprendizado da Escrita - novos olhares
Other Titles: 
The Writing Education and Learning – new looks
Author(s): 
Micotti, Maria Cecília de Oliveira
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1981-8106
Abstract: 
  • A leitura, a escrita e a sua aquisição são pesquisadas em vários domínios do saber segundo perspectivas epistemológicas diversas; dessas pesquisas resulta intensa e diversificada produção de saberes. A alfabetização, como trabalho escolar, passa pelo embate entre práticas estabelecidas e novas propostas teóricas, sobretudo a construtivista. Isto não significa que as inovações teóricas sejam realmente aplicadas ou que as expectativas da sociedade quanto à educação escolar sejam atendidas. Para isso contribuem muitos fatores. A elaboração de uma visão do conjunto das diferentes contribuições teóricas e de suas implicações para a relação pedagógica pode ajudar a compreender o que acontece com o trabalho relativo à alfabetização do ponto de vista didático.Contribuir para o desenvolvimento desse processo constitui o objetivo deste trabalho. Para isso visitamos os diversos enfoques teóricos da leitura e da escrita, as relações entre oralidade e escrita, as abordagens pedagógicas, focalizamos as tendências atuais, sobretudo o construtivismo.
  • The reading, the writing and its acquisition are searched in some knowing domains according to diverse epistemological perspectives; of these research results an intense and diversified knowing production. The alphabetization, as pertaining to school work, passes for the shock between established practices and new theoretical proposals, especially the constructivist one. It doesn’t mean that the theoretical innovations are really applied or that the society expectations about school education are realized. There are many factors that contribute for this. The elaboration of a vision of the different theoretical contributions set and its implications for the pedagogical relation can help to understand what happens with the work related to the alphabetization of the didactic point of view. Contributing for this process development constitutes this work objective. For this we visit the diverse theoretical approaches of the reading and writing, the relations between orality and writing, the pedagogical boardings, we focus the current trends, especially the constructivism.
Issue Date: 
23-Oct-2007
Citation: 
Educação: Teoria e Prática, v. 16, n. 28, 2007, p. 29.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • concepções de leitura e escrita
  • concepções de ensino e aprendizado
  • abordagens pedagógicas
Source: 
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/761
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/106949
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.