You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10724
Title: 
Desempenho ortográfico de escolares do 2º ao 5º ano do ensino público
Other Titles: 
Spelling performance of 2nd to 5th grade students from public school
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidad Catolica de Valência
  • Universitat de València
ISSN: 
2179-6491
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • OBJETIVOS: Caracterizar, comparar e classificar o desempenho de escolares do 2º ao 5º ano do ensino público segundo a semiologia dos erros. MÉTODOS: Participaram deste estudo 120 escolares do 2º ao 5º ano de escola pública municipal de Marília-SP, sendo 30 de cada série, divididos em quatro grupos: GI (2º ano); GII (3º ano); GIII (4º ano); e GIV (5º ano). Como procedimento foram aplicadas as provas do Pro-Ortografia: versão coletiva (escrita de letras do alfabeto, ditado randomizado das letras do alfabeto, ditado de palavras, ditado de pseudopalavras, ditado com figuras, escrita temática induzida por figura) e versão individual (ditado de frases, erro proposital, ditado soletrado, memória lexical ortográfica). RESULTADOS: Houve diferença na comparação intergrupos, indicando melhor desempenho dos escolares a cada série subsequente, na maior parte das provas da versão coletiva e individual. Com o avanço da seriação escolar, os grupos apresentaram menor média de erros na escrita. CONCLUSÃO: O perfil de aquisição da ortografia do sistema de escrita do Português observado em escolares do ensino público é indicativo do funcionamento normal de desenvolvimento da escrita infantil.
  • PURPOSE: To characterize, compare and classify the performance of 2nd to 5th grade students from public schools according to the semiology of spelling errors. METHODS: Participants were 120 students from 2nd to 5th grades of a public school in Marília (SP), Brazil, 30 students from each grade, who were divided into four groups: GI (2nd grade), GII (3rd grade), GIII (4th grade), and GIV (5th grade). The tasks of the Pro-Ortografia test were applied: collective version (writing of alphabet letters, randomized dictation of letters, words dictation, nonwords dictation, dictation with pictures, thematic writing induced by picture) and individual version (dictation of sentences, purposeful error, spelled dictation, orthographic lexical memory). RESULTS: Significant difference was found in the between-group comparison indicating better performance of students in every subsequent grade in most of the individual and collective version tasks. With the increase of grade level, the groups decreased the average of writing errors. CONCLUSION: The profile of spelling acquisition of the Portuguese writing system found in these public school students indicates normal writing development in this population.
Issue Date: 
1-Sep-2011
Citation: 
Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 23, n. 3, p. 227-236, 2011.
Time Duration: 
227-236
Publisher: 
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
Keywords: 
  • Avaliação
  • Escrita manual
  • Aprendizagem
  • Educação
  • Escolaridade
  • Evaluation
  • Handwriting
  • Learning
  • Education
  • Educational status
Source: 
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2179-64912011000300008
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/10724
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/10724
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.