You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10726
Title: 
Os acidentes humanos e suas implicações fonoaudiológicas: opiniões de docentes e discentes sobre a formação superior
Other Titles: 
The human accidents and their implications for functional communication: opinions of teachers and students about higher education
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1413-8123
Sponsorship: 
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Abstract: 
  • O objetivo desse estudo foi verificar as opiniões de docentes e discentes de cursos de graduação em Fonoaudiologia a respeito dos acidentes humanos e investigar se os mesmos buscam adquirir conhecimentos e competências nesta área do conhecimento. Participaram 52 professores e 95 estudantes de três faculdades públicas e três privadas do Estado de São Paulo. Os dados foram coletados com base em questionários auto-aplicados. Segundo os participantes, acidentes são eventos inesperados que trazem conseqüências físicas, funcionais, emocionais e sociais. A distração, a imprudência, o cansaço mental e físico contribuem para sua ocorrência. O fonoaudiólogo, o fisioterapeuta, o terapeuta ocupacional e o médico reabilitam as seqüelas causadas pelos agressores externos e foram os mais indicados para realização de ações educativas de prevenção de acidentes, por meio de orientações e palestras, junto à população das unidades educacionais e de saúde. Houve reconhecimento da importância da temática pelos docentes e discentes, sendo favorecedor para otimizar atividades de prevenção de acidentes, bem como introduzir novos projetos de atuação e investigação nas faculdades, o que pareceu importante para ampliar os conhecimentos e competências nesta área do conhecimento.
  • This study aimed to verify the opinion of speech-language pathology teachers and undergraduate students about human accidents and investigate if they are seeking for knowledge and competence in this area. Fifty-two teachers and 95 students from 3 public and 3 private universities in São Paulo took part in this study. Data were collected by means of a questionnaire. According to the participants, accidents are unexpected events that cause physical, functional, emotional and social consequences. Inattentiveness, incaution as well as mental and physical fatigue are factors that contribute to accidents. The speech-language therapist, the physical therapist, the occupational therapist and the physicians were considered the most indicated professionals for correcting the sequels caused by external aggressions. They were also considered the most indicated for carrying out educational actions for the prevention of accidents in form of orientation and lectures for the population of the educational and health units. Teachers and students recognize the importance of the subject, a fact that will help optimizing the educational actions toward accident prevention and introducing new actions and research projects in the universities for improving the competences in this field of knowledge.
Issue Date: 
1-Dec-2008
Citation: 
Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 13, p. 2289-2298, 2008.
Time Duration: 
2289-2298
Publisher: 
Associação Brasileira de Saúde Coletiva (ABRASCO)
Keywords: 
  • Prevenção de acidentes
  • Educação superior
  • Ferimentos e lesões
  • Comunicação
  • Accident prevention
  • Higher education
  • Wounds and injuries
  • Communication
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232008000900033
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/10726
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/10726
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.