You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10770
Title: 
Correlação entre tempo, erro, velocidade e compreensão de leitura em escolares com distúrbio de aprendizagem
Other Titles: 
Correlation between time, error, speed and reading comprehension in students with learning disorders
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-8034
Abstract: 
  • OBJETIVO: Correlacionar as variáveis: erros, tempo, velocidade e compreensão de leitura de escolares com distúrbios de aprendizagem e escolares sem dificuldade de aprendizagem. MÉTODOS: Participaram deste estudo 40 escolares de 8 a 12 anos de idade, de ambos os gêneros, de 2ª a 4ª série do Ensino Fundamental Municipal, divididos em GI: composto por 20 escolares sem dificuldade de aprendizagem e GII: composto por 20 escolares com distúrbio de aprendizagem. Foram utilizados textos selecionados a partir da indicação de professores da 2ª à 4ª série da Rede Municipal de Ensino, para a realização de leitura oral. A compreensão foi realizada por meio de quatro perguntas apresentadas após a leitura do texto, às quais os escolares deveriam responder oralmente. RESULTADOS: Houve diferença entre GI e GII no número de erros, velocidade e compreensão de leitura e tempo total de leitura. A correlação entre tempo total de leitura e erros cometidos durante a leitura foi positiva, e entre as variáveis tempo total de leitura e velocidade de leitura foi negativa. Para o grupo GII, houve diferença com correlação negativa entre as variáveis tempo total de leitura e velocidade de leitura. CONCLUSÃO: Para os escolares com distúrbio de aprendizagem, o desempenho nas variáveis que foram correlacionadas encontra-se alterado interferindo no desenvolvimento em leitura e, consequentemente, na compreensão do texto lido.
  • PURPOSE: To correlate the variables error, time, speed and reading comprehension of students with learning disorders and students without learning disorders. METHODS: The participants of this study were 40 students, aged from 8 to 12 years old, of both genders, from 2nd to 4th grades of municipal elementary education, divided into GI: comprising 20 students without learning disorders, and GII: comprising 20 students with learning disorders. As procedure we used a selection of texts indicated by teachers of 2nd to 4th grades of municipal schools, for an oral reading task. Reading comprehension of the texts was assessed through four questions presented sequentially after reading, which students should answer orally. RESULTS: Differences were found between GI and GII regarding the number of errors, reading speed and comprehension, and total reading time. There was a positive correlation between the variables total time of reading and errors during reading, and a negative correlation between the variables total time of reading and reading speed. GII obtained differences with negative correlation between the variables total time of reading and reading speed. CONCLUSION: For students with learning disorders, the performance in the variables correlated is altered, interfering in their reading development and, consequently, in their comprehension of the read text.
Issue Date: 
1-Dec-2011
Citation: 
Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 16, n. 4, p. 412-416, 2011.
Time Duration: 
412-416
Publisher: 
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
Keywords: 
  • Aprendizagem
  • Leitura
  • Compreensão
  • Transtornos de aprendizagem
  • Escolaridade
  • Learning
  • Reading
  • Comprehension
  • Learning disorders
  • Educational status
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342011000400008
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/10770
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/10770
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.