You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10786
Title: 
Terapia de linguagem no espectro autístico: a interferência do ambiente terapêutico
Other Titles: 
Language therapy and autism spectrum: the therapeutic environment interference
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-8034
Abstract: 
  • OBJETIVO: Analisar o perfil funcional da comunicação de crianças e adolescentes com distúrbios do espectro autístico em dois ambientes de terapia de linguagem, que se diferenciam quanto ao aspecto físico. MÉTODOS: Participaram dez sujeitos com distúrbios do espectro autístico, seis do gênero masculino e quatro do gênero feminino, com idades entre 4 e 13 anos. Na coleta de dados, foram realizadas filmagens de oito sessões de terapia de linguagem individual com duração de 30 minutos, sendo quatro sessões em uma sala comum e quatro em uma sala com ambientação específica (sala NIC), intercaladamente, durante um mês. Para a análise dos dados foi empregado o Protocolo de Pragmática, e os resultados receberam tratamento estatístico. RESULTADOS: Verificou-se que não houve diferença significativa entre o perfil pragmático apresentado pelos dez sujeitos na sala comum e na sala NIC. CONCLUSÃO: O contexto físico aqui estudado não influenciou significativamente no perfil funcional da comunicação de indivíduos do espectro autístico, ainda que se tenha verificado tendências individuais apresentando melhor desempenho em uma sala ou em outra.
  • PURPOSE: To analyze the functional communicative profile of children and adolescents with autistic spectrum disorders in two different language therapy environments which differ from each other on the physical environment. METHODS: Participants were ten subjects with autistic spectrum disorders, six male and four female, with ages varying from 4 to 13 years. For data gathering, eight 30-minute individual language therapy sessions were videotaped: four sessions in regular therapy settings (common room) interspersed with four sessions in a specific environment setting (NIC room), for one month. Results were registered on the Pragmatic Protocol, and statistical analysis was carried out. RESULTS: No significant differences were found between the pragmatic profile presented by the subjects in the common room and in the NIC room. CONCLUSION: The physical environment studied did not significantly influence the functional communication profile of the autistic subjects, even though there were individual tendencies to present better performance in one room or another.
Issue Date: 
1-Jun-2011
Citation: 
Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 16, n. 2, p. 204-209, 2011.
Time Duration: 
204-209
Publisher: 
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
Keywords: 
  • Linguagem
  • Transtorno autístico
  • Comunicação social
  • Estudos de intervenção
  • Criança
  • Adolescente
  • Language
  • Autistic disorder
  • Intervention studies
  • Social communication
  • Child
  • Adolescent
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342011000200015
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/10786
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/10786
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.