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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/11152
Title: 
Training on synthetic ethylene-vinyl acetate bench model allows novice medical students to acquire suture skills
Other Titles: 
Treinamento no modelo de bancada sintético de etileno vinil acetato permite que estudantes de medicina iniciantes na prática cirúrgica adquiram habilidades de sutura
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade de Marília (UNIMAR)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
0102-8650
Abstract: 
  • PURPOSE: To assess the acquisition of suture skills by training on ethylene-vinyl acetate bench model in novice medical students.METHODS: Sixteen medical students without previous surgery experience (novices) were randomly divided into two groups. During one hour group A trained sutures on ethylene-vinyl acetate (EVA) bench model with feedback of instructors, while group B (control) received a faculty-directed training based on books and instructional videos. All students underwent a both pre-and post-tests to perform two-and three-dimensional sutures on ox tongue. All recorded performances were evaluated by two blinded evaluators, using the Global Rating Scale.RESULTS: Although both groups have had a better performance (p<0.05) in the post-test when compared with the pre-test, the analysis of post-test showed that group A (EVA) had a better performance (p<0.05) when compared with group B (control).CONCLUSION: The ethylene vinyl acetate bench model allowed the novice students to acquire suture skills faster when compared to the traditional model of teaching.
  • OBJETIVO: Avaliar a aquisição das habilidades de sutura com o treinamento no modelo de bancada de etileno vinil acetato em acadêmicos de medicina. MÉTODOS: Dezesseis estudantes de medicina iniciantes na prática cirúrgica foram divididos aleatoriamente em dois grupos. Durante uma hora o grupo A treinou diferentes suturas no modelo de bancada de etileno vinil acetato (EVA) com feedback dos instrutores, enquanto os do grupo B (controle) receberam um treinamento dirigido por instrutor baseado em livros e vídeos didáticos. Todos foram submetidos à pré e pós-testes para realização de suturas bi e tridimensionais em língua de boi. As performances gravadas foram avaliadas por dois avaliadores cegos, utilizando a Global Rating Scale. RESULTADOS: Embora os dois grupos tenham apresentado um melhor desempenho (p<0.05) no pós-teste quando comparado com o pré-teste, a análise do pós-teste mostrou que os alunos do grupo A (EVA) tiveram um melhor desempenho (p<0.05) quando comparados com os do grupo B (controle). CONCLUSÃO: O modelo de etileno vinil acetato permitiu que os alunos adquirissem habilidades de sutura mais rapidamente quando comparado ao modelo tradicional de ensino.
Issue Date: 
1-Mar-2012
Citation: 
Acta Cirúrgica Brasileira. São Paulo: Acta Cirúrgica Brasileira, v. 27, n. 3, p. 271-278, 2012.
Time Duration: 
271-278
Publisher: 
Acta Cirúrgica Brasileira
Keywords: 
  • Education, Medical
  • Surgery
  • Sutures
  • Teaching
  • Teaching Materials
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-86502012000300012
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/11152
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/11152
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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