You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/11916
Title: 
Reações comunicativas dos alunos de enfermagem frente ao primeiro estágio curricular
Other Titles: 
  • Reacciones de comunicación en los alumnos de enfermería frente a la primera práctica curricular
  • Communicative reactions of nursing students regarding their first curricular internship period
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Programa de Saúde da Família de Porto Ferreira, SP
ISSN: 
0080-6234
Abstract: 
  • Este estudo tem como objetivo descrever as reações que os alunos de enfermagem apresentaram quando do seu primeiro estágio curricular. É um estudo transversal e de campo, e o tratamento dos dados foi realizado com base no método de análise de conteúdo. Os resultados descrevem o campo de estágio, o relacionamento com a equipe da enfermaria, com os pacientes e com o docente durante este período. Nas conclusões, podemos afirmar que o estresse e as contradições vivenciadas no primeiro estágio são parte do crescimento e aprendizado do aluno. O professor é maior responsável por determinar o tipo de interação que haverá entre ele e o aluno, cabendo-lhe ouvir, incentivar e capacitar-se para apoiar os alunos nas experiências iniciais da prática, para que o primeiro estágio seja um fator motivador ao aluno.
  • Estudio que tiene por objetivo describir las reacciones que los alumnos de enfermería mostraron durante su primera práctica curricular. Investigación transversal y de campo. El análisis de los datos realizado en base al método de análisis de contenido. Los resultados describen durante este periodo el campo de práctica, la relación con el equipo de enfermería, con los pacientes y con el enfermo. Concluimos que el estrés y los obstáculos vividos durante esta primera práctica son parte del crecimiento y aprendizaje del alumno. El profesor es el mayor responsable por determinar el tipo de interacción establecida entre él y el alumno, responsabilizándose por escuchar, incentivar, capacitar y apoyar a los alumnos durante sus primeras experiencias prácticas, para que este momento sea un factor motivador para el alumno.
  • The objective of the present study is to describe and analyze the reactions of nursing students, presented during their first curricular internship. It is a cross-section field study, with data analyzed according to the method of content analysis. The results describe the training field, the relationship with the nursing team, the patients and the professor in the period of training. In the conclusions, we can affirm that the stress and the contradictions experienced in the first period of internship are part of the student's growth and education. The professor is responsible for determining the type of interaction that the students will experience. He/She needs to be capable of listening, encouraging and for his/her own qualification, in order to support the students with the early experiences of the practice, so that the first internship a becomes motivating factor for the students.
Issue Date: 
1-Dec-2008
Citation: 
Revista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 42, n. 4, p. 690-696, 2008.
Time Duration: 
690-696
Publisher: 
Universidade de São Paulo (USP), Escola de Enfermagem
Keywords: 
  • Comunicação
  • Relações interpessoais
  • Educação em enfermagem
  • Bolsas e estágios
  • Comunicación
  • Relaciones interpersonales
  • Educación en enfermería
  • Becas y pasantías
  • Communication
  • Interpersonal relations
  • Education, nursing
  • Fellowships and internships
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342008000400011
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/11916
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/11916
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.