You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/11988
Title: 
Formação profissional e inserção no mercado de trabalho: percepções de egressos de graduação em enfermagem
Other Titles: 
  • Formación profesional e inserción en el mercado de trabajo: percepciones de egresados de graduación en enfermería
  • Professional development and entering the labor market: the perceptions of nursing graduates
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0080-6234
Abstract: 
  • A trajetória profissional dos egressos permite analisar, compreender e refletir sobre o ensino superior e as características inerentes ao mercado de trabalho. Os objetivos deste estudo foram: apreender e analisar percepções de egressos de curso de graduação em Enfermagem de instituição privada em relação ao processo de formação, frente às condições de inserção no mercado de trabalho e às demandas vivenciadas no cotidiano profissional. O método utilizado foi o Discurso do Sujeito Coletivo. Os 104 egressos foram divididos em três grupos de acordo com a atuação após a graduação. A análise dos discursos possibilitou uma reflexão aprofundada dessa formação, indicando a necessidade de revisão do projeto pedagógico, destacando o ensino voltado para o desenvolvimento de competências nas quatro dimensões do processo de cuidar: gerência, assistência, educação e pesquisa.
  • La trayectoria profesional de los egresados permite analizar, comprender y reflexionar sobre la enseñanza superior y características inherentes al mercado de trabajo. Los objetivos de este estudio fueron: aprender y analizar percepciones de egresados de curso de graduación en Enfermería de institución privada en relación al proceso de formación, frente a las condiciones de inserción en el mercado de trabajo y las demandas experimentadas en el quehacer cotidiano profesional. Se utilizó el método de Discurso del Sujeto Colectivo. Los 104 egresados se dividieron en tres grupos de acuerdo con su actuación posterior a la graduación. El análisis de los discursos posibilitó reflexión profundizada de dicha formación, indicando necesidad de revisión del proyecto pedagógico, destacando la enseñanza enfocada al desarrollo de competencias en las cuatro dimensiones del proceso de cuidar: gerenciamiento, atención, educación e investigación.
  • The professional history of nursing graduates allows for understanding and reflecting on higher education and the characteristics inherent in the job market. The objectives of the present study were to analyze the perceptions that nursing graduates of a private university have regarding their development process, focusing on the conditions of entering the job market and the demands they deal with in their professional life. The Collective Subject Discourse was the method of choice used in this study. Participants included 104 graduates who were divided into three groups according to their position after graduation. Discourse analysis allowed for deep reflection regarding their preparation, indicating the need to review the pedagogical project, particularly in terms of developing competencies in the four dimensions of care: management, healthcare, education, and research.
Issue Date: 
1-Feb-2012
Citation: 
Revista da Escola de Enfermagem da USP. Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, v. 46, n. 1, p. 158-166, 2012.
Time Duration: 
158-166
Publisher: 
Universidade de São Paulo (USP), Escola de Enfermagem
Keywords: 
  • Enfermagem
  • Mercado de trabalho
  • Educação em enfermagem
  • Prática profissional
  • Enfermería
  • Mercado de trabajo
  • Educación en enfermería
  • Práctica profesional
  • Nursing
  • Job market
  • Education, nursing
  • Professional practice
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000100022
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/11988
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/11988
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.