You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/12391
Title: 
Desempenho em consciência fonológica, nomeação rápida, leitura e escrita em escolares com dislexia secundária a retardo mental e com bom desempenho acadêmico
Other Titles: 
Performance in phonological awareness, rapid naming, reading and writing in students with secondary dyslexia to mental retardation and with good academic performance
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-1846
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • OBJETIVOS: caracterizar o desempenho em provas de consciência fonológica, de nomeação rápida e de leitura e escrita em escolares com dislexia secundária a retardo mental e com bom desempenho acadêmico. MÉTODO: participaram deste estudo 20 escolares da 1ª a 4ª séries do ensino fundamental da rede pública municipal da cidade de Marília-SP, com faixa etária de 8 a 12 anos de idade, de ambos os sexos, divididos em GI (10 escolares com o diagnóstico interdisciplinar de dislexia secundária a retardo mental leve) e GII (10 escolares com bom desempenho acadêmico, pareados segundo sexo e faixa etária com o GI). Os escolares foram submetidos à Prova de Consciência Fonológica, à Prova de Leitura e Escrita e à Prova de Nomeação Automatizada Rápida. RESULTADOS: houve diferença significante em relação ao desempenho dos escolares nas provas silábicas e fonêmicas, na prova de leitura e escrita e na prova de nomeção rápida; os escolares de GII apresentaram melhor desempenho que os escolares de GI. CONCLUSÃO: houve relação entre os achados de velocidade de nomeação, leitura oral e escrita sob ditado, sendo relacionados ao déficit fonológico, à característica cognitivo-linguística do GI e à interferência da falta de instrução direta da correspondência grafofonêmica em situação de atividades acadêmicas para ambos os grupos.
  • PURPOSE: to characterize the performance in phonological awareness, rapid naming, reading and writing in students with developmental dyslexia secondary to mental retardation and good readers. METHOD: 20 students from first to fourth grade of a public school of Marília - SP, both genders, from to 8 to 12-year old took part in this study, divided into GI (10 students with interdisciplinary diagnosis of dyslexia, secondary to mild mental retardation) and GII (10 studentswith good academic development according to gender, age and grade level). The students were submitted to the Phonological Awareness Test, the Test of Reading and Writing and Rapid Automated Naming. RESULTS: there were significant differences regarding the performance of students in the syllabic and phonemic tasks, reading and writing, Rapid Automated Naming, with better performance of the students of GII than GI. CONCLUSION: there was a relationship among the findings of naming speed, oral reading and writing under dictation, which were related with the phonological deficit, cognitive-linguistic characteristic of GI and the interference and the lack of direct instruction of their spelling correspondence in a situation of academic activities for both groups.
Issue Date: 
1-Oct-2012
Citation: 
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 14, n. 5, p. 799-807, 2012.
Time Duration: 
799-807
Publisher: 
CEFAC Saúde e Educação
Keywords: 
  • Dislexia
  • Retardo Mental
  • Leitura
  • Avaliação
  • Dyslexia
  • Mental Retardation
  • Reading
  • Evaluation
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462011005000140
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/12391
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/12391
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.