You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/12400
Title: 
A doação de sangue sob a ótica de escolares: concepções e valores
Other Titles: 
Blood donation in the view of schoolchildren: conceptions and values
Author(s): 
Institution: 
  • Tribunal de Justiça de São Paulo (TJSP)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0102-7972
Abstract: 
  • Nesta pesquisa investigou-se o nível de informação, percepção, motivos e sentimentos de escolares sobre a doação de sangue. 145 escolares do pré, 2ª, 4ª séries com seis, oito e 10 anos de idade foram submetidos a provas piagetianas, responderam uma entrevista, se posicionaram frente a um dilema. Verificou-se pouca informação e informações errôneas sobre a doação. A escola foi a fonte de informação menos citada. A maioria dos entrevistados tanto na entrevista, como no dilema, justificou a doação de sangue como um ato solidário, permitindo supor que valores como generosidade podem ser adquiridos na fase pré-operatória. Discute-se o papel da escola nos programas de Educação em Saúde voltados a comportamentos que serão emitidos a longo prazo e que beneficiam a coletividade.
  • This study investigated children's values and perceptions of blood donation. A hundred forty-five students (preschool, second- and fourth-graders) aged 6, 8 and 10 years old answered Piagetian tests. They were also interviewed on blood donation and faced a moral dilemma. Lack of information and misinformation were observed. The school was the least frequently cited information source. Findings showed that the participants justified blood donation as an act of solidarity. It indicates that children have a conception of values since the preoperational stage of cognitive development. It is also presented a discussion on the role of schools in Health Care Education, particularly targeting specific behaviors which will be expressed in the long term such as blood donation.
Issue Date: 
1-Jan-2011
Citation: 
Psicologia: Reflexão e Crítica. Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), v. 24, n. 3, p. 495-503, 2011.
Time Duration: 
495-503
Publisher: 
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Pós-Graduação em Psicologia
Keywords: 
  • Valores Morais
  • Doação de Sangue
  • Educação em Saúde
  • Moral Values
  • Blood Donation
  • Health Care Education
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722011000300010
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/12400
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/12400
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.