You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126002
Title: 
Elaboração de um curso interativo voltado ao aprendizado de um sistema aplicativo em Odontologia, utilizando a plataforma Moodle
Other Titles: 
Construction of an interactive course for learning to use the software for a dental practice management system using the Moodle platform
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1983-5183
Abstract: 
  • In universities, in any type of faculty or research institute, it is possible to observe innumerable informatics applications: database management, organization of catalogues, expediting diagnoses and many other applications. Within this context, distance learning could facilitate the learning of various professions. Distance education is the process of teaching-learning and the professional has to be prepared to deal with the new tools that are made available, using them to his/her benefit, and consequently in his/her professional capacity, to guarantee greater productivity and interaction with the various spheres in the work field. Methods: The aim of this research is to develop a course on the use of the Dentistry software application EasyDental, using the teaching at a distance methodology by means of the Moodle platform. The proposed course was composed of 14 modules, in order to enable a progressive and a rational learning. Conclusion: It could be concluded that this platform allowed the preparation of the proposed distance course, in a practical and versatile manner, considering the resources and activities it has. However, to use this platform, one must have dominion of the basic concepts of informatics, and the tools of the Moodle platform.
  • Nas universidades, em qualquer tipo de faculdade ou instituto de pesquisa, é possível observar as inúmeras aplicações da informatização: gerenciamento de banco de dados, organização de catálogos, agilização de diagnósticos, entre outras. Dentro desse contexto, o ensino a distância pode facilitar esse aprendizado, porém os alunos, futuros profissionais, precisam estar preparados para lidar com as novas ferramentas disponibilizadas, usando-as em seu benefício e, consequentemente, em sua capacitação profissional, para a garantia de maior produtividade e interação com as diversas esferas no campo de trabalho. Este trabalho tem como objetivo desenvolver um curso a distância sobre a utilização de um sistema aplicativo odontológico. Métodos: Para isso, foi utilizada a plataforma Moodle, com seus recursos disponíveis. A elaboração do curso proposto foi dividida em duas partes: planejamento pedagógico e inserção do conteúdo pedagógico dentro dos recursos técnicos da plataforma Moodle. O curso foi composto por 14 módulos, com o intuito de possibilitar o aprendizado de forma progressiva e racional. Conclusões: Concluiu-se que essa plataforma permitiu a elaboração do curso a distância proposto de forma prática e versátil, em função dos recursos e atividades que possui. Entretanto, para o uso dessa plataforma, deve-se ter domínio dos conceitos básicos de informática e das ferramentas da plataforma Moodle.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Revista de Odontologia da Universidade Cidade de São Paulo, v. 24, n. 1, p. 6-14, 2012.
Time Duration: 
6-14
Keywords: 
  • Dental informatics
  • Teaching-learning
  • Distance education
  • Informática odontológica
  • Odontológia
  • Ensino-aprendizagem
  • Educação a distância 
Source: 
http://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/janeiro_abril_2012.htm
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126002
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.