Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/13383
- Title:
- Meio ambiente e enfermagem: suas interfaces e inserção no ensino de graduação
- The environment and nursing: their interfaces and inclusion in undergraduate programs
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 0104-1290
- A degradação ambiental vem modificando nosso cenário de forma acelerada e interferindo negativamente no processo saúde-doença de toda a comunidade. No entanto, o meio ambiente vem sendo concebido como um simples cenário, algo externo ao ser humano, não onde estamos inseridos e no qual acontecem suas interações e inter-relações. A complexidade dos problemas ambientais clama pela adoção de medidas que superem práticas assistencialistas, levando à adoção de práticas transdisciplinares que avancem na promoção da saúde. Neste artigo procura-se discutir, nesta perspectiva, a necessidade de inserção nos cursos de graduação em saúde a temática saúde e meio ambiente, adotando como exemplo um curso de enfermagem do interior paulista que inseriu uma disciplina relacionada ao tema. Analisa também o papel do enfermeiro na relação com o meio ambiente segundo a representação social dos alunos, trabalhada a partir do Discurso do Sujeito Coletivo. Nota-se que é fundamental discutir essa temática ambiental entre os profissionais da saúde, a fim de que eles se empoderem desse conhecimento e consigam identificar problemas relacionados à questão ambiental, propondo ações resolutivas e preventivas, juntamente com a comunidade, procurando amenizar os riscos ambientais a que todos estão expostos. Reforça-se a profundidade do papel dos profissionais de saúde diante dos problemas ambientais, buscando a saúde em uma perspectiva ampliada de promoção da saúde.
- Environmental degradation has been quickly changing our scenario and negatively interfering in the health-disease process of the whole community. However, the environment has been conceived as a simple scenario, something external to the human being, instead of where we are included and where interactions and inter-relations occur. The complexity of environmental problems claims for the adoption of measures that can overcome assistentialist practices, leading to the adoption of trans-disciplinary practices that can advance in healthcare promotion. In this article, an attempt is made to discuss, in this perspective, the need to include the topic 'health and the environment' in undergraduate healthcare programs by taking as an example a Nursing program in the state of São Paulo, Brazil, which has included it as one of its disciplines. It also analyzes the nurse's role in the relationship with the environment according to the students' social representation and based on the Collective Subject Discourse. It is fundamental to discuss the whole environmental topic among healthcare professionals, so that they can acquire such knowledge and develop skills to identify environment-related problems. In this way, they will be able to propose problem-solving and preventive actions together with the community, aiming at reducing the environmental risks to which everyone is exposed. The depth of healthcare professionals' roles in view of environmental problems is reinforced, as they seek for healthcare in an enlarged perspective of health promotion.
- 1-Jun-2011
- Saúde e Sociedade. Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública., v. 20, n. 2, p. 462-469, 2011.
- 462-469
- Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Saúde Pública
- Associação Paulista de Saúde Pública
- Ensino
- Meio Ambiente
- Saúde Ambiental
- Enfermagem
- Education
- Environment
- Environmental Health
- Nursing
- http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902011000200017
- http://hdl.handle.net/11449/13383
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/13383
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.