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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/15411
Title: 
Formação e atitude dos professores de educação infantil sobre violência familiar contra criança
Other Titles: 
Training and knowledge of childhood education teachers on family violence against children
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0104-4060
Abstract: 
  • A violência contra crianças é apontada como uma das principais causas de morbi-mortalidade na infância e deve ser identificada por todos os profissionais que lidam com esse público, inclusive os professores. Objetivou-se avaliar o preparo dos professores de educação infantil, no que se refere à percepção e notificação dos casos de violência contra criança. Foram visitadas todas as instituições de ensino infantil de Araçatuba-SP, e os profissionais que consentiram (n=236), os quais responderam a um questionário sobre o tema. Os dados foram analisados quanti-qualitativamente. 91,1% se consideram responsáveis pela notificação e 86,9% se dizem capazes de identificar agressões. 80,9% declararam ter recebido informações a respeito da violência contra criança, entretanto, 67,7% sentem-se inseguros quanto à identificação dos casos. Conclui-se que, mesmo possuindo formação para proceder ante a violência, a maioria dos pesquisados ainda não se sente preparada, o que pode gerar negligência.
  • Violence against children is pointed like one of the main causes of morbidity and mortality in childhood and should be identified by all professionals who deal with this public, including teachers. The aim was to evaluate the preparation of infantile education teachers, concerning the perception and notification of cases of violence against children. All the child educational institutions in Araçatuba-City, SP, Brazil were visited. The professionals who consented (n=236), answered a questionnaire about that theme. The data was analyzed on the quantitative and qualitative form. 91.1% of professionals considered themselves responsible for notification and 86.9% feel themselves able to identify attacks. 80.9% had received information about violence against children; however, 67.7% feel insecure about the identification of cases. It was concluded that the most of professionals still don't feel themselves prepared to face violence, even having an early training and this can generate negligence.
Issue Date: 
1-Jan-2010
Citation: 
Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), n. spe2, p. 207-216, 2010.
Time Duration: 
207-216
Publisher: 
Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de Educação
Keywords: 
  • violência doméstica
  • infância
  • educação infantil
  • formação de professores
  • domestic violence
  • childhood
  • Childhood education
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000500012
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/15411
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/15411
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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