You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/15423
Title: 
Análise do conhecimento de professores de Educação Infantil sobre saúde bucal
Other Titles: 
Analysis of teacher knowledge of early Childhood Education on oral health
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0104-4060
Abstract: 
  • A figura do professor exerce grande influência sobre o comportamento dos alunos, pelo contato diário durante longo tempo. O objetivo do presente trabalho foi analisar o conhecimento dos professores de escolas estaduais e municipais de educação infantil no que diz respeito à saúde bucal. Foi realizado um estudo exploratório descritivo, com abordagem quanti-qualitativa com 164 professores, utilizando-se um questionário, autoaplicável, com perguntas sobre o tema. Os mesmos foram digitados e analisados pelo programa Epi Info, 3.5.1. Entre os resultados obtidos, pode-se observar que 94,5% relataram atuar em escolas que possuem atividades de educação em saúde bucal. Sobre as informações a respeito dos cuidados necessários para a manutenção da saúde bucal, 85,4% relataram ter recebido em algum momento. Segundo eles, a informação foi fornecida principalmente pelo cirurgião dentista (64,3%), alunos FOA-UNESP (16,4%), família (5,7%). 95,7% responderam saber o que é cárie dentária. Dentre esses indivíduos, 12,2% relacionaram-na a resíduos acumulados no dente. No que se refere à função do flúor em relação à cárie dentária, 88,4% indicaram conhecê-la. Destes, 50,3% atribuíram ao mesmo a função de proteção da estrutura dental. Pode-se concluir que embora a escola seja um espaço importante de informação, esta é ainda muito pouco aproveitada, os professores possuem pouco conhecimento a respeito dos cuidados necessários para a manutenção da saúde bucal e necessitam de maiores informações para abordarem com segurança estes temas em sala de aula.
  • The teacher's image causes high influence on students' behavior, through daily contact during long time. The objective of this study was to examine the knowledge of teachers from state and municipal primary schools, about oral health. It was performed a descriptive and exploratory study with an quantitative and qualitative approach including 164 teachers, using as instrument, self-applied questions about the theme. The data was stored and analyzed by Epi Info Program version 3.5.1. Among the results, it was possible to observe that 94,5% related to work in primary schools that have activities about oral health education. In relation to information about necessary cares, 85,4% related to have received it during some moment. According to them, the information was given mainly by dentist (64,3%), students of Araçatuba Dental School (16,4%) and family (5,7%). 95,7% answered they know the meaning of dental caries and among them, 12,2% related it to food remaining on teeth, 88,4% said to know it. Among these perceptual, 50,3% attributed to the same role to protection of dental structure. It is possible to conclude that although the school is an important place for information, but it is not fully used; the teachers have little knowledge about the necessary care for maintenance of oral health, and need more information for approaching with security these themes during classes.
Issue Date: 
1-Mar-2013
Citation: 
Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), n. 47, p. 301-314, 2013.
Time Duration: 
301-314
Publisher: 
Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de Educação
Keywords: 
  • Educação Infantil
  • educação em saúde
  • saúde bucal
  • Child Day Care Centers
  • health education
  • oral health
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602013000100016
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/15423
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/15423
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.