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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/20602
Title: 
Oferta educativa e responsabilização no PDE: o Plano de Ações Articuladas
Other Titles: 
Educational offer and accountability in the Education Development Plan: an analysis of the Joint Action Plan
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
0100-1574
Abstract: 
  • O artigo analisa perspectivas de responsabilização presentes no Plano de Desenvolvimento da Educação apresentado à sociedade brasileira em 2007 pelo Ministério da Educação. O plano, composto por programas e ações com o objetivo declarado de promover a melhoria da qualidade da educação básica brasileira, é, entre outras medidas, operacionalizado pelo Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, discutido neste trabalho a partir de um de seus aspectos: o estabelecimento de convênios entre os municípios e a União, por meio da elaboração local de um Plano de Ações Articuladas. Por esse instrumento, os gestores municipais se comprometem a promover um conjunto de ações no campo educacional, responsabilizando-se pelo alcance das metas estabelecidas pelo âmbito federal. em contrapartida, passam a contar com transferências voluntárias e assessoria técnica da União. Considera-se, na análise, o contexto de reforma do Estado e das políticas de descentralização na oferta educacional.
  • This article analyses perspectives of accountability found in the Education Development Plan presented to the Brazilian society by the Ministry of Education in 2007. The plan, consisting of programs and actions aimed at promoting the quality of Brazilian basic education, is, among other measures, operated by the Target Plan All for Education Commitment, discussed here based on one of its aspects: the settlement of agreements between the municipalities and the federal government by means of the creation of a local Joint Action Plan. By means of such an instrument, municipal managers commit themselves to promoting a set of actions in the educational field, holding themselves accountable for attaining the targets set by the federal government. In exchange, they are granted voluntary transfers and technical advisory by the Union. The analysis considers the context of State reform and decentralization policies for educational offer.
Issue Date: 
1-Dec-2008
Citation: 
Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 38, n. 135, p. 779-796, 2008.
Time Duration: 
779-796
Publisher: 
Fundação Carlos Chagas
Keywords: 
  • RESPONSABILIZAÇÃO
  • DESCENTRALIZAÇÃO
  • PLANO DE DESENVOLVIMENTO da EDUCAÇÃO
  • POLÍTICA EDUCACIONAL
  • ACCOUNTABILITY
  • DECENTRALIZATION
  • EDUCATIONAL PLANNING
  • EDUCATIONAL POLICIES
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742008000300012
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/20602
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/20602
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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