You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/20639
Title: 
Educação ambiental e educação em valores em livros didáticos de ciências naturais
Other Titles: 
Environmental Education and values education in science textbooks
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • Os valores têm sido considerados importante conteúdo de ensino, sobretudo ao tratarmos de certas temáticas, como a ambiental. Procurando analisar o tratamento dado à dimensão valorativa da temática ambiental em três coleções de Ciências Naturais voltadas às séries finais do Ensino Fundamental verificamos a predominância da visão antropocêntrica, sendo a natureza valorizada em função de sua utilidade para o ser humano. O predomínio da valorização do conhecimento científico em detrimento de outras formas de conhecimento, da ação humana individual em detrimento da coletiva e a simples apresentação de leis ambientais foram outros aspectos problemáticos encontrados. Uma das coleções, entretanto, além de valorizar o trabalho coletivo dos alunos, também se destacou pela maior ênfase dada à dimensão estética, implicando uma visão de mundo menos utilitarista e um tratamento mais adequado do conteúdo valorativo da temática ambiental.
  • Values have been considered an important teaching subject mainly when it deals with certain themes like the environment. A qualitative analysis of three sets of Natural Sciences textbooks utilized in the last series of Brazilian Primary Schools has been realized aiming to identify how the values dimension of environmental themes has been focused. The dominance of anthropocentric views was shown, where nature was valued according to its utility for human beings. Additionally, other problematic aspects identified were: the prevalence of a scientific knowledge over alternative ways of knowing, the individual human action in contrast to the collective and the simplified demonstration of environmental laws. One of the analyzed sets, however, values the collective work of the students, as well emphasizes the esthetic dimension, implying a less utilitarian world view, pointing out a more appropriate treatment of the value content in the environmental themes.
Issue Date: 
1-Jan-2010
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 16, n. 1, p. 131-148, 2010.
Time Duration: 
131-148
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Educação ambiental
  • Educação em valores
  • Livro didático de Ciências Naturais
  • Ensino Fundamental
  • Environmental education
  • Values education
  • Science textbooks
  • Primary School
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132010000100008
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/20639
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/20639
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.