You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/28401
Title: 
Notas sobre Siegfried Kracauer, Walter Benjamin e a Paris do Segundo Império: pontos de contato
Other Titles: 
Notes on Siegfried Kracauer, Walter Benjamin and Second Empire Paris: affinity points
Author(s): 
Machado, Carlos Eduardo Jordão
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0101-9074
Abstract: 
  • Trata-se de mostrar a originalidade crítica de Siegfried Kracauer diante da experiência da modernidade estética e de discutir as afinidades estético-teóricas de Kracauer e Benjamim ao analisar a Paris da segunda metade do século XIX, o Segundo Império, em particular, como fenômeno originário da sociedade de massas, da indústria cultural e do entretenimento e, sobretudo, do nazi-fascismo. Kracauer durante seu exílio parisiense (1933-41) escreveu uma biografia da sociedade: Jacques Offenbach e a Paris de sua época (Jacques Offenbach und das Paris seiner Zeit). Obra inovadora pelo seu enfoque da história do presente e com pontos de contatos com a Obra das Passagens (Passagen-Werk) ou Paris capital do século XIX de Walter Benjamin.
  • I present Kracauer's original critical analysis of aesthetic modernity, and discuss the theoretical and aesthetic affinities between Kracauer and Walter Benjamin in their analyses of Paris during the second half of the Twentieth Century; the Second Empire as the original embodiment of mass society, with its cultural and entertaining industries; and, above all, the emergence of fascism and National Socialism. During his Parisian exile (1933-1941), Kracauer wrote a social biography: Orpheus in Paris: Offenbach and the Paris of His Time (New York, 1938), an innovative work with many affinity points with Walter Benjamin's The Work of the Arcades, or Paris as the Capital of the XIXth Century.
Issue Date: 
1-Jan-2006
Citation: 
História (São Paulo). Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, v. 25, n. 2, p. 48-63, 2006.
Time Duration: 
48-63
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Exílio
  • exterritorialidade
  • indústria do entretenimento
  • Offenbach
  • passagens de Paris
  • crítica do historicismo
  • Exile
  • exterritoriality
  • entertaining industry
  • Offenbach
  • Parisian Arcades
  • critique of historicism
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742006000200003
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/28401
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.