You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/6409
Title: 
A correção como procedimento de reformulação em chat educacional escrito em espanhol por brasileiros: tipos de operacionalização e marcas
Other Titles: 
The correction as a process of reformulation in educational chat written in spanish by Brazilians: types of operation and marks
Author(s): 
Barbosa-Paiva, Crisciene Lara
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0103-1813
Abstract: 
  • O objetivo deste artigo foi analisar, nas interações realizadas por escrito dentro de um chat educacional, os tipos de operacionalização para o processo da correção - enquanto procedimento de reformulação, de acordo com a Perspectiva Textual-Interativa. O corpus, constituído por 31 sessões e por 17 participantes (1 professor e 16 alunos), mostrou a presença de quatro tipos de operacionalização da correção: autocorreção autoiniciada, autocorreção heteroiniciada, heterocorreção autoiniciada e heterocorreção heteroiniciada. O maior número de ocorrências foi o da autocorreção autoiniciada. Esse resultado sugere que: i) os participantes, nesse contexto, parecem se preocupar em preservar a auto-imagem, já que a correção não era essencial à compreensão do texto; ii) os escreventes conhecem as regras e, por isso, se monitoram; iii) a própria ferramenta chat contribui para a autocorreção autoiniciada; e iv) a preferência pela autocorreção autoiniciada parece evitar que o professor assuma o papel de corretor do curso de língua. Foram identificados, ainda, padrões de reformulação com e sem marcadores inscritos na materialidade do texto.
  • The aim of this article was to analyse in written educational chat interactions the types of operation of correction process as a reformulation procedure according to Textual-Interactive Perspective. Our corpus is formed by 31 sessions and 17 participants (1 teacher and 16 students) and four types of correction operations were identified: self-initiated self-correction, other-initiated self-correction, self-initiated other-correction and other-initiated other-correction. The highest number of occurrences was the self-initiated self-correction. This result suggests that: i) the participants in such context seem to worry about preserving the self-image since correction was not essential to text comprehension; ii) the participants know the rules and because of them they monitor themselves; iii) the chat tool itself contributes to the self-initiated self-correction; and iv) the self-initiated self-correction preference seems to avoid the teacher's language corrector function. Patterns of reformulation with and without marks inscribed in the text materiality were also identified.
Issue Date: 
1-Jun-2012
Citation: 
Trabalhos em Linguística Aplicada. UNICAMP. Departamento de Linguística Aplicada, v. 51, n. 1, p. 119-151, 2012.
Time Duration: 
119-151
Publisher: 
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Departamento de Linguística Aplicada
Keywords: 
  • correção
  • reformulação
  • chat educacional
  • perspectiva textual-interativa
  • ensino de espanhol
  • correction
  • reformulation
  • educational chat
  • textual-interactive perspective
  • spanish teaching
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132012000100007
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/6409
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/6409
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.