You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8317
Title: 
Ensino da astronomia no Brasil: educação formal, informal, não formal e divulgação científica
Other Titles: 
Astronomy education in Brazil: formal, informal, non-formal education, and scientific popularization
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1806-1117
Abstract: 
  • Este artigo deriva de uma pesquisa mais ampla sobre a educação em astronomia e a formação de professores, e apresenta um panorama geral sobre o tema em âmbito nacional. Procuramos gerar uma classificação das instituições e outras iniciativas brasileiras dedicadas à astronomia, levando em conta os seus objetivos, tais como o ensino formal, informal, não-formal, bem como aqueles destinados à popularização dessa ciência. Comenta-se, em forma de um breve ensaio, a importância da atuação contextualizada destas instâncias no ensino da astronomia, levantando um desafio ainda a ser considerado, referente ao estudo das possíveis relações entre estes estabelecimentos e iniciativas, visando o avanço da educação em astronomia, em um movimento contrário à dispersão e pulverização de atividades locais e pontuais dos mesmos. Argumentamos que a pesquisa em ensino de astronomia tem potencial para exercer este papel integrador.
  • This paper is part of a broader research on astronomy education and teachers' education, presenting a national overview about this subject. It tries to set up a classification system for Brazilian astronomy institutions and other enterprises, taking into consideration their aims, such as formal, informal, non-formal education, as well those addressed to the popularization of this science. We comment, in a brief essay, the importance of the contextual performance of these instances for the astronomy education, raising a challenge to be considered, related to the study of possible relations among these institutions and enterprises, aiming the advancement of the astronomy education, in a motion against the local and punctual activities dispersion and pulverization. We argue that the research in astronomy education has potential to exert this joint role.
Issue Date: 
1-Dec-2009
Citation: 
Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 31, n. 4, p. 4402-4412, 2009.
Time Duration: 
4402-4412
Publisher: 
Sociedade Brasileira de Física
Keywords: 
  • educação em astronomia
  • instituições e iniciativas dedicadas a astronomia
  • educação formal
  • não formal e informal
  • planetários
  • observatórios
  • clubes de astronomia
  • popularização da astronomia
  • astronomy education
  • astronomy institutions and enterprises
  • formal
  • non formal and informal education
  • planetariums
  • observatories
  • astronomy clubs
  • astronomy popularization
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172009000400014
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/8317
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/8317
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.