You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8326
Title: 
Interdisciplinaridade: concepções de professores da área ciências da natureza em formação em serviço
Other Titles: 
Interdisciplinarity: conceptions of the teachers for the Natural Sciences Area in formation in service
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • O objetivo do presente estudo foi investigar como os docentes da área de Ciências Naturais concebem o conceito de interdisciplinaridade e de que forma desenvolveriam um trabalho interdisciplinar a partir de um tema comum sugerido: o Efeito Estufa. Através de questionários dissertativos, os professores-alunos participantes de um projeto de formação em serviço (Pró-Ciências), expressaram suas concepções iniciais a respeito do tema. A análise das respostas obtidas levou-nos às seguintes conclusões: os professores entrevistados têm apenas concepções rudimentares de interdisciplinaridade e confundem este conceito com o de multidisciplinaridade. Afirmam que é possível trabalhar o conceito de Efeito Estufa de maneira interdisciplinar, mas não indicam metodologias adequadas para fazê-lo, devido à carência conceitual apontada anteriormente.
  • The main goal of this research was to investigate how Natural Sciences teachers conceive interdisciplinarity and how they undertake interdisciplinary work on a common subject: the greenhouse effect. Based on qualitative research (questionnaires) the student teachers from an in-service project expressed their initial conceptions on the subject. Data collected and analyzed showed the following outcomes: teachers interviewed have only simple conceptions on interdisciplinarity and demonstrate a confusion between this concept and multidisciplinarity. They find it possible to work with the concept of the greenhouse effect in an interdisciplinary way, but they do not point out appropriate ways to approach it, due to their conceptual inadequacy.
Issue Date: 
1-Jan-2004
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 10, n. 2, p. 277-289, 2004.
Time Duration: 
277-289
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • interdisciplinaridade
  • concepções de professores
  • Ciências Naturais
  • Ensino Médio
  • formação em serviço
  • interdisciplinarity
  • teachers' conceptions
  • Natural Sciences
  • High School Teaching
  • formation in service
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132004000200009
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/8326
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/8326
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.