You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/8653
Title: 
Crenças de Educadoras de Creche Sobre Temperamento e Desenvolvimento de Bebês
Other Titles: 
Beliefs of Day Care Centers' Caretakers About Babies' Temperament and Development
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0102-3772
Abstract: 
  • O objetivo desta investigação foi verificar o julgamento de educadoras de creche sobre os fatores que causam e/ou influenciam o temperamento e o desempenho de bebês. Vinte e uma educadoras foram entrevistadas a respeito de cada um dos 90 bebês de 4 a 24 meses sob seus cuidados, seguindo um roteiro semi-estruturado. Os resultados mostram que (a) as crenças das educadoras são predominantemente ambientalistas, isto é, que as educadoras atribuem influência significativa do ambiente no temperamento e desempenho dos bebês, e (b) que elas subestimam o seu papel de promotoras do desenvolvimento das crianças. A necessidade de se conhecer as crenças das educadoras para a eleboração de programas de treinamento eficazes é enfatizada.
  • This article aims at describing the judgement of day care centers' caretakers about factors that cause or influence the babies' temperament and performance. Twenty-one caretakers were interviewed about each of the ninety babies under their care, who were 4 to 24 months old, using a semi-structured guide. The results show that the caretakers' beliefs are predominantly environmental, i.e., they attribute significant influence of the environment upon the babies' temperament and performance. They also underestimate their role as promoters of child development. It is argued for the necessity of having a deeper understanding of caretakers' beliefs in order to develop efficient training programmes for them.
Issue Date: 
1-Sep-2001
Citation: 
Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília (UnB), v. 17, n. 3, p. 285-292, 2001.
Time Duration: 
285-292
Publisher: 
Universidade de Brasília (UnB), Instituto de Psicologia
Keywords: 
  • crenças
  • educadoras
  • creche
  • desenvolvimento infantil
  • temperamento
  • beliefs
  • educators
  • daycare center
  • child development
  • temperament
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722001000300011
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/8653
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/8653
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.