You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/9167
Title: 
A influência do discurso do professor na motivação e na interação social em sala de aula
Other Titles: 
The influence of a teacher's speech on the motivation and social interactions with students
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • Estudos têm mostrado a importância das interações sociais desencadeadas em sala de aula como fundamentais para a aprendizagem dos alunos. Contudo, o professor deve ser capaz de motivar os estudantes para se envolverem mais ativamente com as atividades de ensino propostas. Este artigo apresenta os resultados de uma investigação sobre as interações sociais desenvolvidas no contexto de uma sala de aula do Ensino Médio, que explicou os princípios da conservação da energia mecânica com uma aula experimental de demonstração. O principal objetivo era entender como o discurso do professor pode contribuir para o bom nível de motivação do aluno durante uma aula. As entrevistas com professor e alunos e todo o processo de interação durante as atividades foram gravados, transcritos e analisados . Os resultados ressaltam a importância da abordagem discursiva dos professores para manter o processo de motivação entre os alunos.
  • Studies have shown the importance of social interactions triggered in the classroom as key to student learning. However, the teacher should be able to motivate students to engage more actively with proposals for activities. This article presents the results of an investigation into the social interactions developed in the context of a classroom of high school which explained the principles of conservation of mechanical energy with a trial demonstration. The main objective was to understand how the discourse of the teacher can contribute to the proper level of motivation of the student during a lesson. Interviews with teachers and students and the whole process of interaction during the activities were recorded, transcribed and analyzed. The results underscore the importance of the discursive approach of teachers to maintain the process of motivation among students.
Issue Date: 
1-Jan-2012
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 18, n. 4, p. 997-1010, 2012.
Time Duration: 
997-1010
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Interação social
  • Ensino Médio
  • Ensino de ciências
  • Motivação
  • Discurso do professor
  • Social interaction
  • Science teaching
  • Motivation
  • Teacher's speech
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132012000400016
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/9167
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/9167
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.