You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/9168
Title: 
Argumentações discentes e docente envolvendo aspectos ambientais em sala de aula: uma análise
Other Titles: 
Students' and teacher's discourse features concerning environmental aspects in the classroom: an analysis
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • Este trabalho trata da interação entre professor e alunos mediante a utilização do texto paradidático intitulado Nosso Universo em aulas de Física, em uma sala de Educação de Jovens e Adultos. Neste artigo é analisado um episódio que articula Ciência, Tecnologia e Sociedade aos aspectos ambientais. Esse episódio aborda o problema do efeito estufa, do buraco na camada de ozônio e da escassez da água. Para a análise, foram elaboradas categorias referentes às argumentações discentes e docente. Os resultados envolvendo o tripé professor/aluno/texto apontam que tais interações propiciaram a motivação e a formação do aluno enquanto indivíduo crítico e reflexivo, em condições de argumentar e atuar criticamente em seu meio social.
  • This paper analyses the interaction of teacher and students through the text Nosso Universo (Our Universe) which used in Physics classes for young and adult people. The approach combines science, technology and society and environmental aspects, such as global warming, ozone hole and water shortage. For this analysis, teacher and students arguments were separated into categories. Results concerning the tripartite relationship of teacher/student/text indicate the interaction produced the student motivation and their development as critical and reflective people able to act in their social environment.
Issue Date: 
1-Jan-2009
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 15, n. 1, p. 47-60, 2009.
Time Duration: 
47-60
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Leitura e ensino
  • Textos alternativos
  • Argumentações discente e docente
  • Aspectos ambientais
  • Reading and teaching
  • Alternative texts
  • Students' and teacher' s discourse
  • Environmental aspects
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132009000100003
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/9168
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/9168
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.