You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/9878
Title: 
Ensino e orientação para projeto de conversores CC-CC através de aplicativos em java
Other Titles: 
Education and oriented design for DC to DC convertes using java applets tools
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0103-1759
Sponsorship: 
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Abstract: 
  • Este trabalho apresenta um novo conjunto de ferramentas de simulação interativas abordando a operação idealizada de conversores CC-CC não isolados, visando o auxílio e aprimoramento do ensino em Eletrônica de Potência. Estas novas ferramentas de simulação utilizam uma metodologia consolidada de desenvolvimento, empregando recursos modernos da linguagem Java, para propiciar um ambiente dinâmico e interativo de visualização de simulações em regime permanente. Adicionalmente, este trabalho apresenta as principais características operacionais das ferramentas educacionais propostas, e, aborda sua utilização como ferramenta de projeto orientado para as aulas de laboratórios no curso de Eletrônica de Potência. Neste sentido, com o objetivo de validar as ferramentas desenvolvidas e mostrar a sua utilidade, alguns exemplos considerando o conversor Buck são apresentados, onde são efetuadas comparações com ambientes de simulação conhecidos, e com resultados experimentais obtidos nos laboratórios didáticos.
  • This paper presents a new set of interactive simulation tools dealing with the steady-state operation of idealized non-isolated DC to DC converters, in order to support the enhancement of power electronics education. These new interactive tools make use of a consolidated design approach where the benefits of Java language were utilized to provide a dynamic and interactive visualization of simulations in steady-state. Additionally, this paper discusses the main features of proposed simulation tools, and discusses its use as an oriented design tool for the lectures and laboratory experiments in the Power Electronics courses. In order to corroborate the proposed interactive simulation tools and to show its usefulness, comparisons of results from Buck converter on proposed tools and a well-known simulator package with those on experimental evaluation from laboratory classes are presented.
Issue Date: 
1-Jun-2010
Citation: 
Sba: Controle & Automação Sociedade Brasileira de Automatica. Sociedade Brasileira de Automática, v. 21, n. 3, p. 272-282, 2010.
Time Duration: 
272-282
Publisher: 
Sociedade Brasileira de Automática
Keywords: 
  • Ferramentas educacionais
  • Métodos educacionais
  • Simulação de conversores CC-CC
  • Projetos de conversores CC-CC
  • Educational Tool
  • Education Methodology
  • DC-DC converter simulation
  • DC-DC converter design
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-17592010000300005
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/9878
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/9878
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.