You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/100444
Title: 
Nível de desenvolvimento motor em crianças do Ensino Fundamental I da Paraíba
Author(s): 
Farias, Álvaro Luis Pessoa de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Desenvolvimento motor é interpretado como o processo de mudanças que ocorrem no comportamento motor ao longo do ciclo de vida e é caracterizado por mudanças qualitativas, envolvendo as necessidades biológicas subjacentes as ambientais e ocupacionais, que influenciam o desempenho motor e as habilidades motoras dos indivíduos. O objetivo deste estudo foi diagnosticar e descrever o desenvolvimento das habilidades motoras fundamentais de crianças, em idade do Ensino Fundamental I, no Estado da Paraíba. A amostra foi composta por 410 crianças distribuídas nas quatro regiões paraibanas (Mata, Borborema, Sertão e Agreste), sendo 209 meninos e 201 meninas, na faixa etária de 6 a 10 anos. A obtenção dos dados ocorreu na própria escola que a criança estudava, tendo sido as crianças filmadas realizando as habilidades motoras dos subtestes locomotor e controle de objeto do TGMD-2 (Ulrich, 2000). Após a filmagem, a análise dos dados foi feita por três avaliadores devidamente treinados. Os valores brutos referentes ao subteste locomotor realizado em regiões e grupos etários foram diferentes entre os grupos etários, F(4,390)=52,61, p<0,001, entre as regiões, F(3,390)=9,34, p>0,001, e interação entre grupos etários e regiões, F(12,390)=2,41, p>0,01. No controle de objetos, foi observada diferença entre os grupos etários, F(4,390)=58,26, p<0,001, entre as regiões, F(3,390)=13,44, p>0,001, e interação entre os grupos etários e as regiões, F(12,390)=4,07, p<0,001. Nos valores brutos referentes ao subteste locomotor, em função do gênero e grupos etários, foi observada diferença entre os grupos etários, F(4,400)=60,04, p<0,001, porém não revelou diferença entre gêneros, F(1,400)=2,12, p>0.05, e interação entre os grupos etários e os gêneros, F(4,400)=1,57, p>0.05. No controle de objetos...
  • Motor development can be understood as a process or as a product. As a process, it is characterized by qualitative changes, influenced by underlying biological needs, environmental and occupational factors that influence motor performance and motor skills of individuals. The goal of this study was to describe the development of fundamental motor skills of children, in Elementary School age, in the state of Paraiba. The sample consisted of 410 children divided into four regions of the state of Paraiba (Mata, Borborema, Sertão, and Agreste), with 209 boys and 201 girls, aging from 6 to 10 years. The data collection occurred at school in which children were enrolled, with the children filmed performing motor skills of the locomotor and object control subtests of the TGMD-2 (Ulrich, 2000). After the video recording, data analysis was performed by three trained raters. Raw scores of the locomotor subtest compared among regions and age groups were different among age groups, F(4,390)=52.61, p<0.001, among regions, F(3,390)=9.34, p>0.001, and interaction between age groups and regions, F(12,390)=2.41, p> 0.01. Regarding the object control, differences were observed among age groups, F(4,390)=58.26, p<0.001, among regions, F(3,390)=13.44, p>0.001, and interaction between age groups and regions, F(12,390)=4.07, p<0.001. Raw scores for the motor subtest regarding gender and age groups, differences were observed among age groups, F(4,400)=60,04, p<0.001, but showed no difference between genders, F(1,400)=2.12, p>0.05, and interaction between age groups and gender, F(4,400)=1.57, p>0.05. Differently, differences were observed for the object control values among age groups, F(4,400)=71.51, p<0.001, between genders, F(1,400)=8,82, p<0,005. The results indicate that the development of fundamental... (Complete abstract click electronic access below)
Issue Date: 
9-Dec-2011
Citation: 
FARIAS, Álvaro Luis Pessoa de. Nível de desenvolvimento motor em crianças do Ensino Fundamental I da Paraíba. 2011. 83 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2011.
Time Duration: 
83 f. : il., tabs.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Capacidade motora nas crianças
  • Aptidão fisica em crianças
  • Motor ability in children
  • Physical fitness for children
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/100444
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.