You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/102141
Title: 
Cuidado de si e a educação matemática: perspectivas, reflexões e práticas de atores sociais (1925-1945)
Author(s): 
Martins, Ronaldo Marcos
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • As práticas de si, as táticas dos sujeitos, nos levam à autonomia. Somos conduzidos por Atena e Baco em direção à Autonomia. A necessidade dos exercícios sobre os quais nos fala Foucault, leva-nos à necessidade de tomar a vida como prova, como obra de arte. Ao realizar cada tarefa, por mais simples que seja, como se fosse a última, como se fosse necessário pintá-la como Caravaggio ou Da Vinci. Devemos nos apropriar dos discursos, nos apropriar de verdades. Esta investigação objetivou conhecer e explicitar práticas, táticas e estratégias para o cuidado de si, utilizadas por atores sociais, entre os anos de 1925 e 1945, na região da cidade de Jaú (SP). O método utilizado para registrar as vozes de 11 depoentes, com idades entre 79 a 93 anos, foi a História Oral, através de entrevistas semi-estruturadas, individualizadas, realizadas nas residências dos depoentes. Após transcrição, textualização e reorganização cronológica dos depoimentos, estes foram levados para obtenção da carta de cessão. Como resultado, foram extraídos desses depoimentos as práticas, táticas e estratégias do cuidado de si, empregadas por essas pessoas. A partir delas foram organizados e elaborados três caminhos de análise: Atenas, Baco e Em Busca da Autonomia. Estes fazem alusão aos pares: autonomia-submissão, felicidade-tristeza, sabedoria-ignorância. O referencial teórico para tanto foi a Hermenêutica do Sujeito de Michel Foucault. Essas análises buscam contribuir com o mapeamento da formação do professor de Matemática no Brasil e ainda, fomentar discussões sobre a utilização de novos métodos e abordagens nos domínios da produção científica em Educação Matemática.
  • The practices of the self, the tactics of the others, lead us to the autonomy. We are conducted by Athena and Baco towards Autonomy. The necessity of the exercises in which Foucault tell us, take to the necessity to take life as proof, as a master piece. In realizing each task, as simpler as it can be, like if was the last, like if was necessary paint it like Caravaggio or Da Vinci. We must appropriate ourselves of the speeches, appropriate ourselves of the truth. This investigation objected itself to know and explicit the practices, tactics and strategies for the care of the self, used by social actors, between the years 1925 and 1945, in the region of Jau (SP). The method utilized to register the voices of this 11 statements, with ages varying from 79 to 93 years, was the oral history, through semi structured interviews, individualized, done at the speakers house. After the transcription, putting it to text and organizing the chronological statements, this were taken to obtain the authorization of writings . As a result, were extracted from these statements the practices, tactics and strategies of the care of the self employed by these persons. From them were organized and elaborated three ways of analysis: Athena, Baco and Socrates. These make an allusion to their pairs: autonomy submission, happiness- sadness, wisdom-ignorance. The theoretical reference for such was the hermeneutic of the subject by Michael Foucault. These analysis search to contribute with the mapping of the formation of the mathematics teacher in Brazil, like there are no specific formation in the period, and still, foment discussions about the utilization of new methods and approaches in the domain of scientific production in Brazil in Mathematical education.
Issue Date: 
11-Jul-2007
Citation: 
MARTINS, Ronaldo Marcos. Cuidado de si e a educação matemática: perspectivas, reflexões e práticas de atores sociais (1925-1945). 2007. 304 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2007.
Time Duration: 
304 f. : il., fots.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Matemática - Estudo e ensino
  • Professores - Formação
  • Historia oral
  • Hermeneutica
  • Educação matemática
  • Oral history
  • Hermeneutic of the subject
  • Teacher education
  • Mathematical education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/102141
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.