You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/102669
Title: 
A construção social da personalidade de adolescentes expostos ao bullying escolar e os processos de “resiliência em-si”: uma análise histórico-cultural
Author(s): 
Francisco, Marcos Vinicius
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • A presente tese foi desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia/Universidade Estadual Paulista e encontra-se vinculada à linha de pesquisa intitulada Processos Formativos, Diferença e Valores. Buscou-se analisar criticamente a construção social da personalidade de adolescentes expostos ao bullying escolar que vêm se posicionando frente às perseguições sofridas, por meio dos processos de resiliência, denominados nesta tese de “resiliência em-si”. A partir do referencial da Teoria Histórico-Cultural que tem suas bases epistemológicas e filosóficas assentadas no Materialismo Histórico-Dialético, procedeu-se pela análise explicativa dos fenômenos buscando apresentar elementos que auxiliem na superação das circunstâncias atuais, responsáveis por sua difusão e manutenção. O estudo foi realizado em uma escola pública de Presidente Prudente. Inicialmente foram contatados todos os adolescentes com idades entre 13 e 16 anos, que frequentavam as salas do 9º ano do Ensino Fundamental e 1º ano do Ensino Médio...
  • This thesis was developed at the Graduate Program in Education of the Faculty of Science and Technology / São Paulo State University and it is linked to the research line called Formative Processes, Values and Difference. We sought to critically analyze the social construction of the personality of adolescents exposed to bullying in schools that are positioning themselves in the face of persecutions, through the processes of resilience, named in this thesis as “resilience in itself”. Through the use of Cultural-Historical Theory, which has its epistemological and philosophical bases settled in Historic-Dialectical Materialism , it was proceeded an explanatory analysis of the phenomena seeking to introduce elements that help them overcome the current circumstances, responsible for its dissemination and maintenance. The study was conducted in a public school in Presidente Prudente. We initially contacted all adolescents aged between 13 and 16 years, attending the 9th grade of elementary school and 1st year of high school... (Complete abstract click electronic access below)
Issue Date: 
29-Oct-2013
Citation: 
FRANCISCO, Marcos Vinicius. A construção social da personalidade de adolescentes expostos ao bullying escolar e os processos de “resiliência em-si”: uma análise histórico-cultural. 2013. 266 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2013.
Time Duration: 
266 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação
  • Cultura
  • Assédio
  • Resiliencia (Traço da personalidade)
  • Personalidade
  • Education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/102669
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.