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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/10615
Title: 
Efeitos de um programa de orientação para adultos com lombalgia
Other Titles: 
Effects of a guidance program to adults with low back pain
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1413-7852
Abstract: 
  • OBJETIVO: Implantar um programa de Escola da Postura para pacientes com lombalgia crônica. MÉTODOS: Foram avaliados 41 sujeitos (46,81 ± 13,35 anos), de ambos os gêneros, com idade entre 25-65 anos que possuíam dor lombar há mais de 6 meses. Inicialmente, foi realizado a avaliação da qualidade de vida (Medical Outcomes Study 36- Item Short-Form Health Survey- SF-36) e capacidade funcional (Oswestry Low Back Pain Disability Questionnaire - ODQ). em seguida, todos os sujeitos participaram de cinco encontros semanais de 60 minutos, nos quais foram desenvolvidos as capacitações teórico-práticas. Após uma semana, os sujeitos foram reavaliados. Os dados obtidos nas avaliações foram analisados utilizando o teste estatístico não-paramétrico de Wilcoxon, com nível de significância de 5% (p<0,05). RESULTADOS: Foi observada melhora significativa na capacidade funcional (ODQ, p<0,0001). em relação à qualidade de vida observou-se melhora significativa nos domínios capacidade funcional (p=0,0016), dor (p=0,0035), estado geral de saúde (p<0,0001), vitalidade (p<0,0001), aspectos sociais (p<0,0001) e saúde mental (p=0,0007). Nos itens aspectos físicos e aspectos emocionais não foi observada diferença significativa. CONCLUSÃO: O programa Escola da Postura elaborado foi capaz de melhorar a qualidade de vida e capacidade funcional dos participantes.
  • OBJECTIVE: To implement a Back School program for low-back chronic pain. METHODS: Forty one subjects were evaluated (46,81 + 13,35 years old), from both genders, with the age from 25-65 years who had low-back pain for more than 6 months. Initially, the quality of life evaluation was made (Medical Outcomes Study 36- Item Short-Form Health Survey- SF-36), functional capacity (Oswestry Low Back Pain Disability Questionnaire - ODQ). Following that, every subject participated of five 60-minute weekly meetings, in which the theoretical-practical capacities were developed. After a week, the subjects were re-evaluated. The obtained data over the evaluations were analyzed using the Wilcoxon non-parametric statistics test, with a significance level of 5% (p<0,05). RESULTS: A significant improvement was observed over the functional capacity (ODQ, p<0,0001).The QV, was observed over the domains functional capacity (p=0,0016), pain (p=0,0035), general health state (p<0,0001), vitality (p<0,0001), social aspects (p<0,0001) and mental health (p=0,0007). Over the physical and emotional aspects items were a significant difference were not observed. CONCLUSION: Back School program was capable of improving the quality of life and functional capacity of the participants.
Issue Date: 
1-Jan-2010
Citation: 
Acta Ortopédica Brasileira. Sociedade Brasileira de Ortopedia e Traumatologia, v. 18, n. 3, p. 127-131, 2010.
Time Duration: 
127-131
Publisher: 
Sociedade Brasileira de Ortopedia e Traumatologia
Keywords: 
  • Dor lombar
  • Qualidade de vida
  • Postura
  • Low back pain
  • Quality of life
  • Posture
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-78522010000300002
URI: 
http://hdl.handle.net/11449/10615
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/10615
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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