You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/109535
Title: 
Adaptação Transcultural Brasil-Portugal da Escala de Satisfação com o Suporte Social para Estudantes do Ensino Superior
Other Titles: 
Brazil-Portugal Transcultural Adaptation of the Social Support Satisfaction Scale for College Students
Author(s): 
Institution: 
  • Instituto Superior de Psicologia Aplicada
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Escola Superior de Enfermagem de Lisboa
  • Universidade do Porto
ISSN: 
0102-7972
Abstract: 
  • Realizou-se adaptação transcultural da Escala de Satisfação com o Suporte Social (ESSS) para a língua portuguesa. As qualidades psicométricas foram avaliadas numa amostra de 1.023 estudantes do ensino superior do Brasil e de Portugal. A partir dos resultados obtidos propõe-se uma versão modificada da ESSS com 12 itens que avaliam 4 dimensões. A versão modificada revelou adequada confiabilidade, validade fatorial, validade concorrente, divergente e discriminante com exceção dessa última para Satisfação com as Amizades e a Intimidade. A validade convergente esteve no limite do aceitável. Observou-se invariância dos pesos fatoriais entre Brasil e Portugal, permitindo sua utilização para a avaliação da Satisfação com o Suporte Social em estudantes do ensino superior de ambos os países.
  • The Social Support Satisfaction Scale (SSSS) was submitted to an adaptation to Portuguese language. Psychometric qualities of the SSSS were assessed in a sample of 1,023 university and college students from Brazil and Portugal. From the results obtained, we propose a modified version of the SSSS with 12 items that assess four dimensions (Satisfaction with Friendship, Intimacy, Satisfaction with Family and Social Activities). The modified version of the SSSS demonstrated good reliability; factorial validity; and concurrent, divergent and discriminant validity. Convergent valid is in the limit of what is acceptable. There was invariance of the factorial weights in the Portuguese and Brazilian samples, allowing its use for assessing Social Support Satisfaction in higher education students in both countries.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Psicologia: Reflexão e Crítica. Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 27, n. 2, p. 247-256, 2014.
Time Duration: 
247-256
Publisher: 
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Pós-Graduação em Psicologia
Keywords: 
  • Suporte social
  • estudantes
  • escalas psicométricas
  • Social support
  • students
  • psychometric scales
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.201427205
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/109535
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.