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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/110207
Title: 
Estudo preliminar da preferência de cor para rota e seta de manobra em mapas de sistemas de guia de rota
Other Titles: 
Color preference for route and direction arrow in maps of route guidance systems
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1982-2170
Abstract: 
  • In-Car Navigation System and Route Guidance (RGNS), commercial or free, have adopted different graphic designs to maps which support the navigation task. This paper aims at evaluating the driver's subjective preference for colors to represent route and arrow direction in maps for these systems. A total of 54 drivers (27 males and 27 females) participated in an experiment which was performed in a parked vehicle. Two cartographic representations were produced to evaluate the route color and other two for the arrow color. The route was symbolized by black or blue color and the arrow direction by green or red hue. The cartographic representations were presented in a seven-inch navigation monitor. The results indicate that most drivers prefer the navigation route in black color. However, drivers who regularly use navigation systems have presented the tendency to prefer the route in blue hue. The direction arrow in green hue was the mostly preferred by the drivers and there was no significant correlation between different individual characteristics. This study concludes that drivers' preference was influenced by different factors, such as grouping by color, shape and proximity, subjective or conventional association, as well as by the level of contrast among the map features. Evaluating the performance of cartographic representations in route following task is recommended, in order to support the influence of graphic designs to maps in usability of route guidance systems.
  • Os Sistemas de Navegação e Guia de Rota em Automóvel (SINGRA), comerciais ou gratuitos, vêm adotando diferentes projetos gráficos para os mapas que apoiam a tarefa de navegação. O objetivo deste trabalho é avaliar a preferência de um grupo de motoristas pela cor da rota e da seta de manobra para mapas destes sistemas. Um total de 54 motoristas (27 homens e 27 mulheres) participou de um experimento que ocorreu em um automóvel estacionado. Duas representações cartográficas foram produzidas para avaliar a preferência pela cor da rota, e outras duas representações para avaliar a preferência pela cor da seta de manobra. Para a cor da rota, utilizou-se o preto e o matiz azul, e para a cor da seta, utilizou-se os matizes verde e vermelho. As representações foram exibidas em um monitor de navegação sete polegadas. Os resultados indicam que a maioria dos motoristas prefere a rota em preto. Porém, os motoristas experientes com SINGRA apresentam tendência para a rota no matiz azul. A seta em verde foi preferida pela grande maioria dos motoristas e nenhuma relação foi encontrada com as características individuais. Neste estudo, conclui-se que a preferência dos motoristas foi influenciada por diferentes fatores, tais como agrupamento perceptivo por cor, forma e proximidade, associação subjetiva ou convencional e pelo nível de contraste entre as feições do mapa. Recomenda-se avaliar o desempenho das representações cartográficas na tarefa de manutenção em rota para corroborar a influência do projeto gráfico dos mapas na usabilidade dos sistemas de guia de rota.
Issue Date: 
1-Jun-2014
Citation: 
Boletim de Ciências Geodésicas. Universidade Federal do Paraná, v. 20, n. 2, p. 317-333, 2014.
Time Duration: 
317-333
Publisher: 
Universidade Federal do Paraná
Keywords: 
  • Sistema de Navegação e Guia de Rota
  • Representação Cartográfica
  • Preferência Subjetiva
  • Usabilidade
  • Route Guidance and Navigation System
  • Cartographic Representation
  • Subjective Preference
  • Usability
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1982-21702014000200019
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/110207
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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