You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/114821
Title: 
A formação ética do educador: competência e juízo moral de graduandos de pedagogia
Other Titles: 
Teachers’ ethical education: moral competence and moral judgment in pedagogy students
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2238-1279
Abstract: 
  • Traditionally, undergraduate education emphasizes theory and technique. The ethical education of the professional who will act in society is placed at most in a discipline related to professional´s deontology. Ethical discussions are developed in a bored way and the mission of educating students is considered fulfilled. Based on this analysis, the principal purpose of this study was to verify if the training provided by university has some influence on the development of students’ moral judgment and moral competence. The participants were 540 undergraduate students from the first and the last year of education from Pedagogy course from two universities of São Paulo state, one of them was public and the other private. The instruments were Defining Issues Test (DIT-2) and Moral Judgment Test (MJT-xt). The results indicated that the training received did not lead to significant improvement of their capacity to reflect about moral issues.
  • Tradicionalmente, a ênfase no ensino universitário tem sido sobre teoria e técnica. A formação ética do profissional que atuará na sociedade é colocada, no máximo, em uma disciplina ligada à deontologia da profissão. A postura ética é discutida com certo fastio, e a missão de formar eticamente o graduando é considerada como cumprida. Diante dessa realidade, esta pesquisa teve como objetivo verificar se a formação proporcionada no curso superior de Pedagogia tem influência no desenvolvimento do juízo e da competência moral de seus graduandos. Os participantes foram alunos dos primeiros e últimos anos dos cursos de Pedagogia de duas universidades do Estado de São Paulo (n=540), uma pública e uma particular. Os instrumentos utilizados foram o Defining Issues Test (DIT-2) e o Moral Judgment Test (MJT-xt). Os resultados indicaram que a formação não levou a um progresso significativo, no campo da reflexão sobre problemas morais.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Educação e Cultura Contemporânea, v. 11, n. 23, p. 113-137, 2014.
Time Duration: 
113-137
Keywords: 
  • educação
  • competência moral
  • juízo moral
Source: 
http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/498
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/114821
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.