You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/119314
Title: 
Memória, culpa e angústia nas narrativas de Alice Munro e Clarice Lispector
Author(s): 
Gonçalves, Patrícia Magazoni
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This study analyses two writers from different nationalities and cultures, the Brazilian Clarice Lispector and the Canadian Alice Munro, to demonstrate the common treatment that both writers give to the childhood theme. The central aim is to examine, with the support of Freud‘s psychoanalytic studies, how childhood is important to understand the writers‘ fiction, or when a narrative voice revisits experiences lived in that period, or when the narrative is dominated by a childlike voice. In both events, memory is the central element in this anamnesis process. We seek to prove that even when dealing with different cultures, it is possible to develop a comparative study to show similar strategies applied by the writers. The selected narratives show relevant information concerning the chosen theme and enable to reveal the mode of composition and the concept of literary creation of each author. The analytical study of the narrative categories, especially the narrator, time and space, will be examined to show how they influence on the construction of the theme. Other features will provide support for the analysis, such as internalized narrative, the open end, the constant temporal and spatial distortions, the use of contradictory figures of speech such as oxymoron, unusual metaphors and antitheses, the portrayal of a paradoxical world and the concern with existential questions, all of which are shared by the authors, in addition to the theme, which allow the comparative work
  • Este trabalho analisa duas escritoras de nacionalidades e culturas diversas, a brasileira Clarice Lispector e a canadense Alice Munro, para demonstrar o tratamento comum que ambas concedem ao tema da infância. O intuito central constitui-se em examinar, com o apoio dos estudos psicanalíticos de Freud, como a infância evidencia-se importante para o entendimento da ficção das escritoras, seja quando uma voz narrativa retoma acontecimentos vivenciados em tal período, seja quando a narração é dominada por uma voz infantil. Em ambas as manifestações, a memória revela-se elemento central nesse processo de anamnese. Busca-se provar que mesmo lidando com culturas deferentes, é possível desenvolver um estudo comparativo e, além disso, intentamos divulgar as narrativas e as principais características de Alice Munro. As composições selecionadas apresentam dados relevantes sobre a temática escolhida e permitem que se revele o modo de composição e a concepção de cada autora para a criação literária. O estudo analítico acerca das categorias narrativas, sobretudo as de narrador, tempo e espaço, permitirá que seja examinado como elas influenciam na constituição da temática. Outras características servirão de suporte para a análise, tais como a narração interiorizada, os finais em aberto, as constantes distorções temporais e espaciais, o emprego de figuras de linguagem contraditórias, como oximoros, antíteses e metáforas inusitadas, o retrato de um mundo paradoxal e a preocupação com questões existenciais, todas compartilhadas pelas autoras, além do tema, que possibilitam o trabalho aproximativo
Issue Date: 
2010
Citation: 
GONÇALVES, Patrícia Magazoni. Memória, culpa e angústia nas narrativas de Alice Munro e Clarice Lispector. 2010. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2010.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Munro, Alice
  • Lispector, Clarice, 1920-1977
  • Memoria
  • Infância
  • Childhood
  • Memory
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/119314
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.