You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/121198
Title: 
Sala de recursos para deficientes visuais: contribuições para o processo de inclusão escolar
Author(s): 
Silva, Fernanda Aparecida Bicudo da
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This work is situated in the universe of resource rooms with a focus on the teachinglearning disabled students with low vision and visual in two cities of São Paulo. The paper discusses theoretically the historical emergence of these rooms, the deployment in the State of São Paulo and its importance within the context of school inclusion of students with visual impairments. Its purpose is to conduct a general survey of the operating conditions of the rooms from the perspective of the teacher of students. The results verified the contribution of this service as a complementary tool of the ordinary classroom, the use of specific instructional materials and overall educational performance of students. The results indicate that this type of specialized care while receiving criticism, does not promote segregation, but what about the educational needs of these students, who despite the lack of vision, school performance is equal to or better than the other students in the classroom common, it all depends on family support, and dedication to studies by the student. Research has shown students satisfied with the services provided in the resource room, as well as integration and good relationships between teachers and students. We could also highlight the importance of specific training and mastery of knowledge by the teacher to work with the visually impaired person. At the end the results were sent to the schools of this research object of study so that it can contribute to effective work in the educational process for visually impaired students in resource rooms
  • O presente trabalho situa-se no universo de salas de recursos com foco no processo de ensinoaprendizagem de alunos deficientes visuais e com visão subnormal em duas cidades do interior paulista. O trabalho aborda teoricamente o histórico de surgimento dessas salas, a implantação no Estado de São Paulo e a sua importância dentro do contexto de inclusão escolar de alunos com deficiência visual. Tem por objetivo geral realizar um levantamento das condições de funcionamento das salas sob a ótica do professore dos alunos. A análise dos resultados verificou a contribuição desse atendimento como instrumento complementar da sala de aula comum, a utilização de materiais didáticos específicos e de forma geral o desempenho educacional desses alunos. Os resultados obtidos indicam que essa modalidade de atendimento especializado embora receba críticas, não promove a segregação, mas sim o respeito as necessidades educacionais desses alunos, que apesar da falta da visão, tem desempenho escolar igual ou melhor que o outros alunos da sala de aula comum, tudo depende do apoio da família, e da dedicação aos estudos por parte do aluno. A pesquisa mostrou alunos satisfeitos com o atendimento realizado na sala de recursos, bem como integração e bom relacionamento entre professores e alunos. Também foi possível evidenciar a importância da formação específica e do domínio dos conhecimentos por parte do professor para atuação com a pessoa deficiente visual. Ao final foram encaminhados os resultados dessa pesquisa para as escolas objeto de estudo de modo que possa contribuir para o efetivo trabalho no processo educativo de alunos deficientes visuais nas salas de recursos
Issue Date: 
2011
Citation: 
SILVA, Fernanda Aparecida Bicudo da. Sala de recursos para deficientes visuais: contribuições para o processo de inclusão escolar. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Deficientes visuais
  • Inclusão em educação
  • Salas de aula
  • Ensino
  • Aprendizagem
  • People with visual disabilities
  • Inclusive education
  • Classrooms
  • Teaching
  • Learning
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/121198
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.