You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122627
Title: 
A Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São José do Rio Preto no período de 1957 a 1964: estudo de uma instituição escolar
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2236-0247
Abstract: 
  • According to the existing literature, the FFCL of São José do Rio Preto had a pioneering role as regards the organization and management of higher education. This article aims to discuss the originality/innovativeness of the educational project of this institution in the period from 1957 to 1964, based on an analysis of departmental organization and student participation. In order to do so, we use documents about the creation process of the FFCL, reports of courses, and minutes of departmental meetings and of the Academic Philosophical Center. The results show that, indeed, this institution was organized in three departments, though these operated in consonance with the chair system. Student participation varied from equal representation to the representation of a single student per class. Thus, the results show that the innovative/revolutionary character of this institution was exaggerated in the existing literature and may have contributed to the existing “mysticism” in the city as regards the history and the importance of this institution.
  • Segundo a bibliografia produzida, a FFCL de São José do Rio Preto cumpriu um papel de vanguarda no que se refere à organização e à gestão do ensino superior. Nesse sentido, este artigo busca discutir a originalidade/modernidade do projeto educacional dessa instituição no período de 1957 a 1964, a partir da análise da organização departamental e da participação discente. Para tal, utilizamos documentos sobre o processo de criação da FFCL, relatórios de disciplinas, atas de departamentos e do Centro Acadêmico Filosofia. Os resultados indicam que, de fato, essa instituição foi organizada em três departamentos, porém que funcionaram em consonância com o regime de cátedra. Já quanto à participação discente, variava desde a paridade até a representação restrita a um aluno por série. Assim, os resultados demonstram que o caráter inovador/revolucionário dessa faculdade foi superdimensionado pela bibliografia, o que pode ter colaborado para acentuar uma "mística" existente na cidade em torno da história e da importância dessa instituição.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Cadernos CEDEM, v. 2, n. 2, p. 91-103, 2011.
Time Duration: 
91-103
Source: 
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/cedem/article/view/1603
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/122627
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.