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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124604
Title: 
Iniciativa privada e educação pública: contribuições metodológicas para a análise de objetos de pesquisa difusos na área de política e gestão educacional
Other Titles: 
Corporate initiative and public education: methodological contributions to the analysis of diffuse objects of research in the field of policy and management education
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1982-5587
Abstract: 
  • Provides elements for a reflection on methodological strategies in the face of objects of study that prove difficult to approach. Through a case study in education, seeks to show that difficulties in obtaining information and data have been overcome by using an analytical model developed. It is shown that its use allowed inferences broader and reveal hidden inconsistencies in discussions on public and private education. Intended to assist reflection on qualitative research methods for those who deal with such studies. Concludes that the current expectations of management efficiency and transfer of resources sufficient quantity and quality have not materialized with a private enterprise under public education, even if we have succeeded in building a positive image by the promoters of this action with the sectors of public opinion. Prevailing trade policy interests at the expense of the motivations declared the initiative of aid to education, and even can not be said that the initiative has resulted in a private redefined the public character of the systems affected, there is evidence that its implementation represents a unique chapter focused "education", compared to a scenario in which stand out historically mutual aid agreements of a politicaleconomic development between state and private enterprise.
  • Fornece elementos para uma reflexão sobre estratégias metodológicas em face de objetos de estudo que se revelam de difícil abordagem. Através de um estudo de caso em educação, procura-se mostrar que dificuldades na obtenção de informações e dados foram superados utilizando-se um modelo de análise desenvolvido. Demonstra-se que sua utilização permitiu realizar inferências mais amplas e revelar incongruências ocultas no âmbito dos debates sobre o público e o privado na educação. Pretende auxiliar a reflexão acerca de metodologias de pesquisa qualitativa para aqueles que lidam com estudos desse tipo. Conclui que as correntes expectativas da eficiência de gestão e transferência de recursos em quantidade e qualidade suficientes não se concretizaram com uma iniciativa privada empresarial no âmbito da educação pública, ainda que se tenha obtido êxito na construção de uma imagem positiva por parte dos promotores dessa ação junto a setores da opinião pública. Prevalecendo interesses de ordem comercial em detrimento das motivações declaradas da iniciativa de ajuda à educação, e mesmo não se podendo afirmar que a iniciativa tenha resultado num avanço privado redefinidor do caráter público dos sistemas atingidos, há indícios de que sua implementação represente um inédito capítulo centrado na “educação”, frente a um panorama no qual sobressaem historicamente acordos de ajuda mútua de caráter político-econômico entre Estado e iniciativa privada empresarial.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 1, p. 194-205, 2014.
Time Duration: 
194-205
Keywords: 
  • Qualitative research
  • Methodology
  • Public-private
  • Pesquisa qualitativa
  • Metodologia
  • Público-privado
Source: 
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6868
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124604
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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