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http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124774
- Title:
- Cultura empresarial e reestruturação produtiva na indústria brasileira: o caso da Lupo S/A
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1415-3580
- Founded in 1921, the company currently known as Lupo S/A is one of the most ancient textile and clothing industries in Brazil. In this article we aim to describe the general lines of the trajectory of this family company, currently producing socks, nightwear and sports articles. The focus of this paper is on the analysis of some strategies used by the company along its formation and development process, and, particularly, the way these strategies made possible the productive restructuring associated to the overcoming of the strong crisis which began in the end of the 80's and early 90's, contributing to its recent consolidation in the clothing industry. The leading hypothesis of the study is that pioneering connected to a strong organizational culture that has been formed and constructed since its foundation and that was reestablished in a more recent management were the factors which were responsible for the advances able to generate an innovation environment in products as well as in processes and management. The theoretical reflection selected to subsidize the cognitive construction of the study of the company is based on the historical approach of the development of the textile industry in Brazil and in studies about the importance of the action of the entrepreneur, in the role of the organizational culture and of innovation to choose strategies in companies. The research involved the analysis of documents and data of the company, as well as interviews with directors and employees. The results show a traditional company model, but also show the presence of a very advanced entrepreneurial dynamic. Modern world – known as a fordist industrial model – could already be noticed in the company when this production pattern was not clearly defined yet in the Brazilian industry. Nowadays, the company faces the challenge of globalization and the open competition in the international market which brings the rivalry of the greatest and best globalized companies.
- Fundada em 1921, a empresa atualmente denominada Lupo S/A é das mais antigas das indústrias do setor têxtil e confecções da Brasil. Neste artigo se busca traçar as linhas gerais da trajetória da empresa familiar, hoje voltada para a produção de meias, lingeries e artigos esportivos. O foco do artigo está na análise de algumas estratégias utilizadas pela empresa ao longo de seu processo de formação e desenvolvimento e, em particular, a forma como essas estratégias possibilitaram a reestruturação produtiva associada à superação de forte crise iniciada no final dos anos 80 e começo dos 90, possibilitando sua consolidação recente na indústria de confecções. A hipótese norteadora do estudo é de que a forte cultura organizacional que se foi formando e se consolidando desde sua fundação, restabelecida na gestão mais recente, foi o fator responsável pelos avanços capazes de gerar um ambiente de inovação tanto em produtos quanto em processos e gestão. A reflexão teórica selecionada para subsidiar a construção cognitiva do estudo da empresa está apoiada na abordagem histórica sobre o desenvolvimento da indústria têxtil no Brasil e em estudos sobre importância da ação do empreendedor, no papel da cultura organizacional e da inovação para a escolha das estratégias em empresas. A pesquisa realizada envolveu a análise de documentos e dados da empresa, além de entrevistas com diretores e funcionários. Os resultados mostram um modelo tradicional da empresa, mas também a presença de uma dinâmica empresarial muito avançada. O mundo moderno – conhecido como modelo industrial fordista – já podia ser percebido na empresa quando este padrão de produção ainda não estava claramente definido na indústria brasileira. Atualmente, a empresa enfrenta o desafio da globalização e da competição aberta no mercado internacional, que traz a concorrência das maiores e melhores empresas globalizadas.
- 2010
- Revista UNIARA, v. 13, n. 1, p. 73-92, 2010.
- 73-92
- Company history
- Entrepreneurial culture
- Productive restructuration
- História de empresas
- Empresas e reestruturação produtiva
- http://www.uniara.com.br/legado/revistauniara/revista.asp?edicao=24#asub439
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124774
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