You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125066
Title: 
Concepções sobre escola e gênero na perspectiva de crianças abrigadas
Other Titles: 
School and gender concepts from the perspective of children in rest-home
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1982-5587
Abstract: 
  • School and family are critical contexts to the development of concepts in childhood and few studies are conducted from the report of children when they live in rest-home. The aim of this study was to investigate concepts that children in rest-homes have about school and gender. There were 22 participants, including boys and girls, between 4 and 6 years, who were interviewed with open questions for content analysis. For these children the school was associated with an area of study opportunities, favorable to themselves, although by necessity or obligation, and possibly with the presence of conflicts. The gender was described from biological and psychosocial aspects and children attributed their gender identity at destination, learning and social advantages. Children feel they belong to a gender in a positive way, although by attributing disadvantages to the opposite gender, for example, relating male aggression to violence. Children reproduce some patterns and social characteristics of gender that probably were learned in different contexts. We conclude that studies in this area are important to identify children´s conceptions about school and sexuality, their roles and representations, especially when they live in an environment with such specific features as a rest-home.
  • A escola e a família são contextos fundamentais para a formação de conceitos na infância e poucos estudos são realizados a partir do relato de crianças quando essas vivem em casa-abrigo. O objetivo deste estudo foi investigar que concepções as crianças em situação de abrigamento apresentam sobre escola e gênero. Participaram 22 crianças, de ambos os sexos, entre 4 e 6 anos, que responderam a uma entrevista com questões abertas para a análise de conteúdo. Para essas crianças, a escola foi associada a um espaço de oportunidade de estudo, favorável a elas mesmas, ainda que por necessidade ou obrigação e, eventualmente, com a presença de conflitos. O gênero foi percebido a partir de aspectos biológicos e psicossociais e as crianças atribuem sua identidade de gênero ao destino, à aprendizagem e às vantagens sociais. As crianças sentem-se pertencentes a um gênero de modo positivo, embora para isso atribuam desvantagens ao gênero oposto, relacionando o sexo masculino à agressividade e à violência. As crianças reproduzem alguns padrões e características sociais de gênero que, provavelmente, foram aprendidas em diferentes contextos. Conclui-se que estudos nessa área são importantes para desvelar as concepções na infância sobre a escola e a sexualidade, suas funções e representações, especialmente quando as crianças vivem em um contexto com características bem específicas como o abrigamento.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 2, p. 501-512, 2013.
Time Duration: 
501-512
Keywords: 
  • School
  • Gender
  • Childhood
  • Rest-home
  • Escola
  • Gênero
  • Infância
  • Abrigo
Source: 
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6539
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125066
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.