You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/128190
Title: 
A investigação apreciativa como metodologia participativa e as suas possíveis interfaces com comunicação organizacional: um estudo de caso na Nutrimental
Author(s): 
Silva, Bianca Cesário da
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This work aims to present Appreciative Inquiry as a participative methodology and seeks to establish possible relationships with organizational communication. For this, we make a literature review about topics such as participation, participative planning, appreciative inquiry, it's basic concepts, it's methodology and possibilities. It also presents the fundamental concepts of communication and organizational culture and public relations, searching to highlight the perceived interfaces through the interrelation of concepts, the main references, authors such as Demo (1999), Gandin (1994) Brose (2010), Cooperrider and Whitney (2006), Varona (2004), Bordenave (1999), Kunsch (2002) and Marchiori (2013). In order to verify the applicability of this methodology, this paper also develops a qualitative study, using the technique of indepth research with the first Brazilian organization using Appreciative Inquiry: Nutrimental, a food company. The results of the application of AI in the organization are presented and then seeks to make the possible connections with the concepts of communication and organizational culture
  • Este trabalho tem como objetivo apresentar a Investigação Apreciativa como uma metodologia participativa, procurando estabelecer as possíveis relações com a comunicação organizacional. Para isso, realiza-se um levantamento bibliográfico acerca de temáticas como participação, planejamento participativo, investigação apreciativa, seus conceitos fundamentais, sua metodologia e possibilidades. Além disso, também apresenta-se os conceitos fundamentais de comunicação, cultura organizacional e relações públicas, procurando salientar as interfaces perceptíveis através da inter-relação dos conceitos, tendo como principais referências, autores como Demo (1999), Gandin (1994) Brose (2010), Cooperrider e Whitney (2006), Varona (2004), Bordenave (1999), Kunsch (2002) e Marchiori (2013). A fim de verificar a aplicabilidade desta metodologia, este trabalho também desenvolve uma pesquisa qualitativa, usando a técnica da pesquisa em profundidade com a primeira organização brasileira a utilizar a Investigação Apreciativa: a Nutrimental, uma empresa do ramo alimentício. Os resultados da aplicação da IA na organização são apresentados e procura-se então, fazer as possíveis relações com os conceitos de comunicação e cultura organizacional
Issue Date: 
10-Nov-2014
Citation: 
SILVA, Bianca Cesário da. A investigação apreciativa como metodologia participativa e as suas possíveis interfaces com comunicação organizacional: um estudo de caso na Nutrimental. 2014. . Trabalho de Conclusão de Curso (bacharel em Comunicação Social - habilitação em Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Investigações
  • Comunicação nas organizações
  • Cultura organizacional
  • Investigations
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/128190
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.