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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134430
Title: 
Os sentidos sobre o professor e sua formação em 15 anos de Zetetiké: 1993 - 2007
Other Titles: 
The meanings about teacher and teacher’s education over 15 years of Zetetiké: 1993-2007
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Estadual de Londrina (UEL)
ISSN: 
0104-4877
Abstract: 
  • This research presents a study on mathematics teacher education, examining the bibliographic production in 15 years of the journal Zetetiké (1993-2007), totalizing 140 papers. From these, 49 were classified as ‘teacher formation’, thus constituting the corpus of the investigation. The research focused on three units of recording and analysis: (i) problems of research; (ii) the meanings of ‘being a teacher’ and their ‘duties’; and (iii) the meanings of ‘teacher’s education’. For the processes of categorization we use Textual Analysis, which allowed us to observe some trends. Regarding the problems of research we found that the research actions involve a range from: to report, disclose, describe, identify up to study, discuss, understand, evaluate. With reference to ‘being teacher’ and its ‘duties’ in the whole period of this study it were pointed problems related to the mathematical content and to the pedagogical project of the school unit, with 30 papers giving prescriptions for the teachers actions in its educational context. With regard to the meanings on teacher education, the most frequent references concern: the functions of teacher formation; what is expected of the teacher during and after the education processes; and the emphasis on the importance of initial formation for mathematics teacher’s education.
  • Esta pesquisa apresenta um estudo sobre a formação de professores de matemática, analisando a produção bibliográfica em 15 anos da revista Zetetiké (1993-2007). Foram pesquisados 28 números (140 artigos), dos quais 49 foram classificados como de formação de professores, constituindo dessa forma o corpus da investigação. A pesquisa centrou-se em três unidades de registro e análise: (i) os problemas de pesquisa relacionados nos artigos; (ii) os sentidos de “ser professor” e seus “deveres”; e (iii) os sentidos da “formação do professor”. Para os processos de categorização, valemo-nos da Análise textual, o que nos possibilitou observar algumas tendências. Sobre os problemas de pesquisa, indicamos que as ações que mobilizam uma investigação vão desde relatar, divulgar, descrever, identificar até estudar, debater, compreender, avaliar. No que se refere ao “ser professor” e seus “deveres”, em todo o período pesquisado, foram apontados problemas relacionados ao conteúdo matemático e ao projeto pedagógico da unidade escolar, sendo que 30 dos 49 artigos destacam de maneira prescritiva como o professor “deve” agir em seu contexto educativo. Com relação aos sentidos sobre formação, as referências mais frequentes dizem respeito: às funções de uma formação; ao que se espera do professor durante e após o processo formativo; e à ênfase na importância da formação inicial para a formação do professor de matemática
Issue Date: 
2010
Citation: 
Zetetike, v. 18, n. 34, p. 51-108, 2010.
Time Duration: 
51-108
Keywords: 
  • Journals
  • Zetetiké
  • Teacher’s education
  • Textual analysis
  • Revistas
  • Zetetiké
  • Formação de professores
  • Análise textual
Source: 
https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/zetetike/article/view/2811
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134430
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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