You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134472
Title: 
Abordagem metodológica para avaliação de relacionamentos de redes de empresas: um exemplo de aplicação na indústria brasileira de autopeças
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1809-614X
Abstract: 
  • Many researchers emphasize the increasing dynamics of business globalization, virtually as a new order of driving rules to be considered and included regarding operations management. In this sense, and trying to attain a set of suitable competitive conditions according to the needs of their business, the very internal processes of management and decision making have been growing in terms of complexity and range of issues to be considered. To do so, it is important to understand and absorb possible changes in competitive conditions as they arise. This paper aims to present a conceptual model and a case study to illustrate the assessment of the relationships involving actors within an operations network. The understanding of the basis behind these relationships and the identification of the existing hierarchic profile governing them, represent primary items to be considered embedded in a decision making system. The results obtained suggest the possibility to make use of the proposed model as an auxiliary tool to assess existing relationships within an operations network.
  • Atualmente, diversos autores enfatizam a existência de um contexto de economia crescentemente globalizada. De modo a assegurar condições adequadas de competitividade para exploração de suas operações, os processos internos de análise e tomada de decisão das empresas também, vêm passando por contínua evolução. O objetivo é assimilar o mais rapidamente possível as mudanças nas variáveis de competitividade, na medida em que ocorrem. O presente artigo apresenta um modelo conceitual e um estudo de caso ilustrativo, com o objetivo de avaliar os relacionamentos entre os atores presentes em uma rede de operações. A compreensão dos relacionamentos e dos pressupostos, nos quais se baseiam, bem como a identificação da hierarquia de importância existente entre eles, são vitais para sua consideração em um sistema de tomada de decisão. Os resultados sugerem a possibilidade de utilizar a abordagem proposta como instrumento auxiliar, para avaliação dos relacionamentos existentes dentro de uma rede de empresas, em função das condições exigidas de competitividade típicas de suas operações.
Issue Date: 
2010
Citation: 
GEPROS. Gestão da Produção, Operações e Sistemas, v. 5, n. 1, p. 27-46, 2010.
Time Duration: 
27-46
Keywords: 
  • Supply chain
  • Decision making
  • Concurrent networks
  • Rede de empresas|Cadeia de fornecimentos
  • Tomada de decisão
  • Redes simultâneas
Source: 
http://www.gepros.feb.unesp.br/index.php/gepros/article/view/835
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134472
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.