You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134902
Title: 
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
Other Titles: 
Didactic material for deaf students: children's literature in libras
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1982-7199
Abstract: 
  • The storytelling is central to the early literacy of children, part of the objectives for the entire kindergarten. The story circle or storytelling is important and helpful in cognitive and emotional development of children, including the ones with disabilities. Seeking communicational accessibility, the aim of this work is to make the book "O Penuginha" by Luiz Vitor Martinello available in LIBRAS (Brazilian Sign Language). To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to search for literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recordings, the translation of the book "O Penuginha" in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this research is relevant because the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential.
  • A leitura de histórias é fundamental para o início do letramento das crianças, fazendo parte dos objetivos para toda a Educação Infantil. A roda da história ou sua contação é momento importante e de grande auxílio no desenvolvimento cognitivo e emocional das crianças, inclusive da criança com deficiência. Buscando a acessibilidade comunicacional é que neste trabalho estabeleceuse por objetivo tornar acessível, em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS), a obra O Penuginha, de Luiz Vitor Martinello. Para viabilizar seu alcance foi considerado pertinente o desenvolvimento de estudo descritivo, seguindo a metodologia de pesquisa qualitativa, para o levantamento na literatura, sobre como ocorre a aprendizagem da língua portuguesa pelos alunos surdos. Este estudo resultou em DVD com a gravação de vídeos, com a tradução do livro em LIBRAS e sua narração em Português. Logo, esta pesquisa se faz relevante, pois o paradigma do século XXI é a inclusão de todas as pessoas nos diferentes cenários, e a escola é um dos primeiros lugares em que a eliminação de barreiras torna-se essencial.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 491-512, 2012.
Time Duration: 
491-512
Keywords: 
  • Accessibility
  • Deafness
  • Children's literature
  • Acessibilidade
  • Surdez
  • Literatura infantil
Source: 
http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134902
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.