You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136793
Title: 
Considerações sobre planejamento de eclusagens na hidrovia Tietê-Paraná
Author(s): 
Silva, Haroldo
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • The lock system of Tietê-Paraná waterway enables vessels diferent levels formed by the dams of hydroelectric power plants, built with the purpose of multiple use water, which enables the transport of passengers and goods, integrating this waterway as an important transport corridor of the São Paulo'state. The aim of this study is to identify the key variables that influence the operations of locking process and analyze their effects on the performance of shipping. The selected variables were used in the case study at the Barra Bonita, Bariri, Ibitinga, Promissão and Nova Avanhandava's locks, attached to the hydroelectric power plants at same name, to verify through a questionnaire, observation and document analysis, the influence of these variables on the overall performance of navigation. The locks operate 24 hours a day throughout the year and have their operations interrupted every two years, for a period of 30 days to perform preventive maintenance on the equipments. This practice has been very important for locks, historically, reaching average levels of availability of 99% per year, contributing to modal attractiveness. The demand for this waterway, an important factor for the balance of the country'cargo transportation matrix, causes formation of queues of vessels at loocks, in some periods of the day, actually occurred frequently until the month of may 2014. Thus, this work contributes indicating the leading cause of queuing in locks, and suggests the adoption of systematic procedures for loocking process, as a means to organize the vessel's traffic and increase the productivity of companies that operates in a Tiete-Paraná waterway
  • O sistema de eclusas da hidrovia Tietê-Paraná possibilita que embarcações vençam os desníveis formados pelas barragens das usinas hidrelétricas, construídas com finalidade de uso múltiplo das águas, o que viabiliza o transporte de passageiros e mercadorias, integrando a hidrovia a um importante corredor de transporte do estado de São Paulo. Este trabalho tem como objetivo identificar as principais variáveis que impactam a eficiência do processo de eclusagem e analisar seus efeitos no desempenho da navegação. As variáveis selecionadas foram utilizadas no estudo de casa nas eclusas de Barra Bonita, Bariri, Ibitinga, Promissão e NOva Avanhandava, anexas às usinas hidrelétricas de mesmo nome, para verificar, por meio de aplicação de questionário, observação e análise documental, a influência dessas variáveis no desempenho da navegação. As eclusas funcionam 24 horas por dia durante o ano todo, tendo suas operações interrompidas a cada dois anos, por um período de até 30 dias, para manutenção preventiva nos equipamentos do sistema de transposição. Essa prática tem sido muito importante para que as eclusas tenham, historicamente, alcançado índices médios de disponibilidade anual de 99%, contribuindo significativamente para a atratividade do modal. A demanda pela hidrovia, fator que contibui para a busca do equilíbrio da matriz de transportes do país, tem gerado formação de filas de embarcações em eclusas em alguns períodos do dia, fato ocorrido com frequência até o mês de maio de 2014. Após essa data, houve diminuição do fluxo de embarcações nas eclusas avaliadas devido à interrupção da navegação entre os rios Paraná e Tietê, em decorrência do baixo nível de água no reservatório da usina hidrelétrica Três Irmãos, porém permanece, nesse trecho, o transporte de cana-de-açúcar, areia e passageiros. Este trabalho contribui com a indicação da principal causa de formação de filas...
Issue Date: 
3-Dec-2015
Citation: 
SILVA, Haroldo. Considerações sobre planejamento de eclusagens na hidrovia Tietê-Paraná. 2015. 106 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Engenharia, 2015.
Time Duration: 
106 p. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Hidrovias
  • Usinas hidrelétricas
  • Navegação
  • Waterways
  • Tietê, Rio, Bacia (SP)
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/136793
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.