You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/140715
Title: 
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1517-0276
Abstract: 
  • Integrative literature review to understand the experience of health care professionals with continuing education (CE) as a strategy for human resource training. To select the articles we used the bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) and Literatura latino-Americana and from Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). According to the criteria of inclusion and exclusion eight publications were selected and analyzed using content analysis. Two themes emerged: CE as a space for listening, dialogue and integration of workers; experiencing changes in practice from the movements of CE contributing to the security and autonomy in decision making. We concluded that the decision to use continuing education for the training of health workers still set in a bold move, it is necessary to break with the authoritarian management models and processes of care-centered health care and not the user.
  • Revisión de la literatura de integración para comprender la experiencia de profesionales de la salud con la educación continua (EC) como estrategia de formación de recursos humanos. Para seleccionar los artículos se utilizaron como base: “Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line [Análisis de la Literatura Médica y Sistema de Recuperación] (MEDLINE), y “Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde” [Literatura LatinoAmericana y del Caribe en Ciencias de la Salud] (LILACS). De acuerdo a los criterios de inclusión y exclusión, ocho publicaciones fueron seleccionadas y analizadas por medio del análisis de contenido. Surgieron dos temas: EC como espacio de escucha, dialogo e integración de los trabajadores, experimentando cambios en la práctica a partir de los movimientos de EC, que contribuyen para la autonomía y seguridad en la toma de decisiones. Se concluye que la decisión de utilizar la educación continua para la formación de los trabajadores de salud, todavía constituye una actitud audaz, porque es necesario romper con modelos de gestión autoritarios y procesos de atención de salud, centralizados en el profesional de la salud y no en el usuario.
  • Revisão integrativa da literatura para compreender a experiência de profissionais da saúde com a educação permanente (EP) como estratégia de formação de recursos humanos. Para seleção dos artigos utilizou-se as bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) e Literatura latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). Segundo os critérios de inclusão e exclusão oito publicações foram selecionadas e analisadas por meio da análise de conteúdo. Dois temas emergiram: EP como espaço de escuta, diálogo e integração dos trabalhadores; vivenciando mudanças na prática a partir dos movimentos de EP contribuindo para a autonomia e segurança nas tomadas de decisões. Conclui-se que a decisão de utilizar da educação permanente para a formação dos trabalhadores de saúde ainda se configura em uma atitude ousada, pois é necessário romper com os modelos de gestão autoritários e os processos de cuidar centralizados no profissional de saúde e não no usuário.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 12, n. 1, p. 151-167, 2014.
Time Duration: 
151-167
Keywords: 
  • Nursing continuing education
  • Health management
  • Human resource administration
  • Educación continua
  • Gestión en salud
  • Administración de recursos humanos
  • Enfermagem
  • Educação continuada
  • Gestão em saúde
  • Administração de recursos humanos
Source: 
http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/140715
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.