You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142472
Title: 
Educação ambiental no entorno de unidades de conservação: materiais destinados à formação continuada de educadores ambientais
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
Abstract: 
  • Due to the intensification of environmental problems as a result of inadequate humans attitudes and unsustainable activities in relation to the conservation of ecosystems, it was developed this work. The project is based strengthen environmental education in order to improve the concepts of ecosystem conservation for teachers who live in the surrounding area of the Private Reserve of Natural Patrimony "Foz do rio Aguapeí" (PRNP), located in the western of São Paulo state. The methodology consisted of a survey of data on the biological diversity of this region for the elaboration of teaching materials to assist teachers in this process of environmental awareness. It was chosen this region by the fact that it is a priority area for conservation of biodiversity of the Atlantic Forest, and still not be well known in biological terms. were diagnosed several environmental risks causing problems for the integrity of the PRNP, which are associated with human activities, as well as a diversity of flora and fauna, with endemic species and other threatened with risks of extinction. We use this information from the literature to prepare a booklet and a video that will be presented, in the next step of the project, for teachers and schools located in the municipalities of São João do Pau d'alho, Monte Castelo, Nova Independência and Paulicéia. In this paper we will be presented the methodology and results of the preparation of these teaching materials.
  • Devido à intensificação dos problemas ambientais, em decorrência de posturas e atividades inadequadas e insustentáveis em relação à conservação de ecossistemas, foi elaborado o presente trabalho. O projeto teve como fundamento fortalecer a educação ambiental de maneira a melhorar os conceitos sobre conservação de ecossistemas dos professores que residem na área de entorno da Reserva Particular do Patrimônio Natural (RPPN) da foz do rio Aguapeí, localizado no oeste paulista. A metodologia consistiu em um levantamento de dados sobre a diversidade biológica da região para elaboração de materiais didáticos que auxiliem os professores nesse processo de conscientização ambiental. Foi escolhida esta região pelo fato da mesma ser considerada área prioritária para a conservação da biodiversidade da Mata Atlântica, e ainda não ser muito conhecida em termos biológicos. Foram diagnosticados vários riscos ambientais para a integridade da RPPN da foz do rio Aguapeí, que estão associados com atividades antrópicas, bem como, uma diversidade de fauna e flora, com espécies endêmicas e outras ameaçadas de extinção. Com essas informações do levantamento bibliográfico foram elaborados uma cartilha interativa e um vídeo informativo que serão entregues na próxima etapa do projeto aos professores e escolas localizadas nos municípios de São João do Pau d´Alho, Monte Castelo, Nova Independência e Paulicéia. No presente texto será apresentada a metodologia e resultado da confecção desses materiais didáticos.
Issue Date: 
4-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-8, 2015.
Time Duration: 
1-8
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Environmental education
  • Teaching materials
  • Conservation units
  • Educação ambiental
  • Material didático
  • Unidade de conservação
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1140
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142472
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.