Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142511
- Title:
- Avaliação terapêutico-ocupacional em habilidades de percepção viso-motora em criança com paralisia cerebral: resultados preliminares
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2176-9761
- Assessing the motor and perceptive-visual performance of children with cerebral palsy (CP) is an important strategy for the delimitation of the occupational therapy interventions directed to the improvement of their performance and, consequently, to propitiate the development of skills which impact the writing and reading activities and school participation in regular education. This study aims to evaluate the visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration in a five years old child with diparetic cerebral palsy. For data collection was used the Beery - Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration and its suplementary tests. Data collection was conducted in a university clinic in a 60 minute session. A descriptive data analysis was made. The results revealed that the child had some difficulties while copying figures, identifying the same figures and conecting the dotted lines respecting the limits of the figure. These results point to the need to implement an intervention program for the improvement of deficit skills, since these skills are essential for the implementation of school activities. This study is still on trial and the intervention is in progress.
- Avaliar o desempenho motor e perceptivo-visual de crianças com paralisia cerebral (PC) é uma estratégia importante para o delineamento de intervenções terapêutico-ocupacionais direcionadas para a melhora do desempenho delas e, consequentemente, para propiciar o desenvolvimento de habilidades que exercem impacto na atividade de escrita e leitura e participação escolar no ensino regular. Este estudo teve como objetivo avaliar as habilidades de percepção visual, coordenação motora e integração viso-motora em uma criança com paralisia cerebral do tipo diparética, com cinco anos de idade. Para a coleta de dados foi utilizado o Beery-Buktenica Developmental Test of VisualMotor Integration e seus testes suplementares. A coleta de dados foi realizada em uma clínicaescola em uma sessão de 60 minutos. Foi feita análise descritiva dos dados obtidos. Os resultados revelaram que a criança apresentou dificuldade para a cópia de figuras, identificação de figuras iguais e para o tracejado de linhas respeitando os limites do desenho. Tais resultados apontam para a necessidade de se implementar um programa de intervenção com vista à melhora das habilidades deficitárias, uma vez que tais habilidades são essenciais para a execução das atividades escolares. Registra-se que este estudo está em andamento e a intervenção está em processo.
- 4-Sep-2015
- 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
- 1-4
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Cerebral palsy
- Visual-motor perception
- Occupational therapy
- Paralisia cerebral
- Percepção visomotora
- Terapia ocupacional
- http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/990
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142511
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.