You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/26476
Title: 
A comunicação como barreira à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de mecânica
Other Titles: 
Communication as a barrier for including visual handicapped pupils in mechanics classes
Author(s): 
Camargo, Eder Pires de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • O presente artigo encontra-se inserido em um estudo que busca compreender as principais barreiras para a inclusão de alunos com deficiência visual no contexto do ensino de física. Focalizando aulas de mecânica, analisa as dificuldades comunicacionais entre licenciandos e discentes com deficiência visual. Para tal, enfatiza as estruturas empírica e semântico-sensorial das linguagens utilizadas, indicando fatores geradores de dificuldades de acessibilidade às informações veiculadas. Recomenda, ainda, alternativas que se destinam a dar condições à participação efetiva do discente com deficiência visual no processo comunicativo. Conclui afirmando que a comunicação representa a principal barreira à participação efetiva de alunos com deficiência visual em aulas de mecânica, e enfatiza a importância da criação de canais comunicacionais adequados como condição básica à inclusão desses alunos.
  • This paper is a part of a broader study aiming to understand the main barriers for including visual handicapped pupils in physics' teaching contexts. It analyzes communication difficulties between future physics teachers and visual handicapped pupils during Mechanics classes. It emphasizes the empirical and semantic-sensorial structures of the languages used, indicating factors which produce the accessibility difficulties for the spread of information. It recommends alternatives in order to make possible the effective participation of visual handicapped pupils in the communicative process. It concludes that communication represents the main barrier to the effective visual handicapped pupils' participation in optics classes and emphasizes the importance of creating communicatively appropriate channels as a basic condition for including these students.
Issue Date: 
1-Jan-2010
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 16, n. 1, p. 258-275, 2010.
Time Duration: 
258-275
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Deficiência visual
  • Ensino de Física
  • Mecânica
  • Comunicação
  • Inclusão
  • Visual handicap
  • Physics teaching
  • Mechanics
  • Communication
  • Inclusion
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132010000100015
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/26476
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.