You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/28864
Title: 
Discalculia do desenvolvimento: avaliação da representação numérica pela ZAREKI-R
Other Titles: 
Developmental dyscalculia: assessment of number representation by the ZAREKI-R
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0102-3772
Abstract: 
  • O presente estudo investigou aspectos da representação numérica (processamento numérico e cálculo) e memória operacional de crianças com transtornos de aprendizagem. Participaram 30 crianças de idade entre 9 e 10 anos, ambos os gêneros, divididas em dois grupos: sem dificuldade em aritmética (SDA; N=11) e com dificuldade em aritmética (CDA; N=19), avaliadas pela ZAREKI-R, Matrizes Coloridas de Raven, o Blocos de Corsi e o BCPR. Crianças CDA exibiram escores levemente mais baixos que as SDA quanto ao nível intelectual e nos Blocos de Corsi. Na ZAREKI-R apresentaram prejuízo nos subtestes ditado de números, cálculo mental, problemas aritméticos e total. Crianças CDA apresentaram déficits específicos em memória operacional visuoespacial e comprometimento em processamento numérico e cálculo, compatível com discalculia do desenvolvimento.
  • This study investigated which aspects of number processing and calculation and working memory are related to arithmetic deficits. The participants were children aged from 9 to 10 years, both gender, divided in two groups based on their calculation score: a group without arithmetic disability (SDA; N=11) and with arithmetic disability (CDA; N=19); assessed by the instruments: ZAREKI-R, Raven's Coloured Progressive Matrices, Block Span, Digit Span, and CPR (pseudowords repetition). CDA children exhibited slightly lower scores than SDA on intellectual level and Block Span, and deficits in dictation of numbers, mental calculation, and problem solving tasks of the ZAREKI-R. The results indicate that CDA children have specific deficits in visuospatial working memory and performed poorly in number representation tasks, which fulfill criteria for Developmental Dyscalculia.
Issue Date: 
1-Jun-2011
Citation: 
Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília (UnB), v. 27, n. 2, p. 169-177, 2011.
Time Duration: 
169-177
Publisher: 
Universidade de Brasília (UnB), Instituto de Psicologia
Keywords: 
  • Discalculia do Desenvolvimento
  • Matemática
  • Memória Operacional
  • Neuropsicologia
  • Transtornos de Aprendizagem
  • Developmental Dyscalculia
  • Mathematic
  • Working memory
  • Neuropsychology
  • learning disabilities
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722011000200003
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/28864
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.