You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/28961
Title: 
Programa de intervenção fonológica associado à correspondência grafema-fonema em escolares de risco para a dislexia
Other Titles: 
Phonological intervention program associated with grapheme-phoneme correspondence in students at risk for dyslexia
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0102-7972
Abstract: 
  • Este estudo objetivou identificar os escolares com sinais de risco para a dislexia e verificar a eficácia do programa de treinamento fonológico associado à correspondência grafema-fonema nessa população. Participaram deste estudo 60 escolares divididos em: GI, composto por 30 escolares submetidos ao programa de treinamento, e GII, composto por 30 escolares não submetidos ao programa de treinamento. Os resultados revelaram que, após o período de realização do programa de treinamento, o GI apresentou diferenças estatisticamente significantes em todas as habilidades propostas na avaliação. Conclui-se que o programa de treinamento das habilidades fonológicas e correspondência grafema-fonema foi eficaz para a identificação dos escolares com sinais de dislexia, comprovando-se pela melhora das habilidades cognitivo-linguísticas na situação de pós-testagem em relação à pré-testagem.
  • This study aimed to identify students at risk for dyslexia and verify the efficacy of the phonological training and grapheme-phoneme correspondence program with such students. Sixty students participated in the study. They were divided into GI, consisting of 30 students who were submitted to the training program, and GII, consisting of 30 students who were not submitted to the training program. The results showed that the GI present statistically significant differences in all skills proposed in the evaluation after the training program. It is concluded that the phonological ability training and grapheme-phoneme correspondence program were effective for the identification of students with signs of dyslexia. It was proven by the improvement of the phonological abilities of reading in the post-testing situation compared to pre-testing.
Issue Date: 
1-Jan-2012
Citation: 
Psicologia: Reflexão e Crítica. Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), v. 25, n. 4, p. 783-790, 2012.
Time Duration: 
783-790
Publisher: 
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Pós-Graduação em Psicologia
Keywords: 
  • Dislexia
  • leitura
  • avaliação
  • consciência fonológica
  • Dyslexia
  • reading
  • evaluation
  • phonological awareness
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722012000400018
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/28961
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.