Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/29514
- Title:
- Considerações sobre o indivíduo representativo
- Miranda, Ivanise Leite de
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 0103-863X
- Neste artigo são elaboradas considerações a propósito da importância teórica e metodológica de contextualizar o indivíduo, sob uma abordagem sócio-histórica. Registra-se uma dupla concepção desse objeto de estudo: os homens reais, indivíduos concretos, vivendo no mundo da alienação que os deforma, mutila e limita sua evolução; e o homem representativo, total ou verdadeiro, que corresponde à imagem de suas possibilidades históricas. Tenta-se aqui, apenas iniciar a discussão sobre tal objeto, sem nenhuma intenção de esgotá-lo, ou mesmo de dar conta da infinidade de facetas que o compõem.
- In this article considerations are elaborated concerning the theoretical and methodological importance of considering the individual in a context, under a social - historical approach. A double conception of this object of study was noted: The real men, concret individuals living in the world of alienation, which deforms, mutilates and limits their evolution; and the representative, total or true men, who correspond to the image of their historical possibilities. This article presents the beginning of a discussion about this object, without the intention of exhausting it, or of explaining the many facets that compose it.
- 1-Aug-1993
- Paidéia (Ribeirão Preto). Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, n. 5, p. 53-68, 1993.
- 53-68
- Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto
- psicologia e marxismo
- apropriação
- valores individuais e sociais
- indivíduo representativo
- psychology and marxism
- appropriation
- individuals and socials values
- representative individual
- http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X1993000200005
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/29514
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.